.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, October 12, 2010

Tajuk 1: Mengapa perlu menulis tesis?

Tesis (atau dissertasi) diperlukan sebagai pra-syarat mendapatkan ijazah sarjana mahupun kedoktoran bagi menyambung tradisi kesarjanaan dengan menerbitkan artikel ilmiah yang diekstrak dari tesis tersebut.  

Menulis tesis sering menjadi “mimpi ngeri” sebahagian besar pelajar siswazah. Ramai yang mengeluh kerana teraba-raba dalam menyiapkan proposal, menjalankan kajian dan seterusnya ingin menulis tesis dalam tempuh yang ditetapkan. Oleh itu, menulis tesis juga memerlukan asas pengetahuan yang sistematik, bermula dari pembacaan yang intensive dan extensive, menentukan objective, pencarian tajuk hinggalah kepada membuat kajian, perbincangan dan kesimpulan.

Ingat, hampir semua calon master dan PhD di Malaysia tak perlu duduk dalam hutan dgn gorilla, atau menyelam dilautan utk mengekori whales...... atau mengendap penguin di kutub utara....berbulan2 berbekalkan kekuatan survival diri.... tetapi sebaliknya cuma perlu duduk depan komputer dan persiapkan diri dengan menggali journal, membaca artikel dan menyiapkan proposal.... 

OT


Anda tak perlu gali lubang bertahun2 untuk cari fosil, just duduk depan komputer untuk menulis tesis.....Gambar adalah fosil dinasour paling sempurna pernah dijumpai (Muzium London)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...