Aku di KFC dekat Temiang Seremban, ada 1.5 jam sebelum observation student aku di SMK Tuanku Najihah. Aku coretkan lagi....khusus bagi mereka yang belum berkesempatan utk hadir bengkel2 aku.... yang dah hadir maybe dah faham tapi boleh baca dan share !
Sejak awal anda ingin bergelar PhD candidate….anda telah buat pilihan dan ketentuan berikut.... tanpa paksaan:
1. Anda yang pilih utk sambung belajar
2. Anda yang pilih bidang pengajian anda
3. Anda tentukan universiti utk anda teruskan pengajian
4. Anda juga tentukan topic / bidang kajian anda sendiri
5. Anda jugalah yang mencari SV ikut bidang anda
6. Anda turut menentukan coursework yang sesuai dgn anda
7. Dll yang anda boleh tambah…..kecuali SATU !
AMENDE?
Jangan pilih atau tentukan tajuk kajian (working title) anda dahulu…. !
Tapi masa apply tu dah kena buat proposal ringkas.
Itu hanya gimmick….. maybe lebih utk menempatkan anda di fakulti yang sesuai…. Namun tajuk kajian sebenar perlulah dipilih dgn teliti….
Hayati dialog lazim berikut:
A: Sesuai tak tajuk kajian saya berkaitan “mobile learning dalam sistem pendidikan di Malaysia?”
B: Kenapa nak buat tajuk ni?
A: Mobile learning ni masih baru di Malaysia?
B: Apa yang u nak kaji?
A: Tak tahu lagi mungkin kesediaan guru … infrastruktur, tahap pengetahuan atau tahap aplikasi mobile learning … faktor-faktor menghalang perlaksanaan mobile learning…
B: Ini termasuk tak e-learning, web-based learning, internet learning, blended learning, ICT, digital lerning… computer-based learning,
computer-aided learning…. social net- working…. dan distance learning?
A: ................... terdiam !
Cari tajuk perlukan byk langkah, sebab implikasinya besar…. ini adalah antara senario yang perlu anda lalui:
1. Mulai dgn mengumpul primary literature khususnya journal utk mengetahui isu dalam topic / bidang kajian ….. perbezaan dan pertindihan terminologies yang digunakan (spt e-learning vs mobile learning) siapa yang menjadi leading authors dan apa teori-teori yang digunakan sebab tajuk anda mesti disokong oleh teori yang mantap… dan literature yang mencukupi…
2. Pencarian tajuk (working title) mestilah “specific enough” utk anda menguasai knowledge berkaitan tajuk yang dipilih secara mendalam…. barulah dikatakan “master” atau sampai ke tahap “philosophy”…
3. Sambil membaca sambil anda memulakan penulisan proposal dan membuat citation sebab penulisan anda adalah “your thinking in form of printed material” yang anda boleh semak atau baca semula dan boleh dapatkan connection apa yang dah baca. Tanpa penulisan… anda akan sentiasa “blurred” apa yang anda dah baca.
4. Pilihlah tajuk yang anda berminat dan dan bakal menghasilkan dapatan yang juga menarik minat scholar dalam bidang tersebut.
5. Setelah anda lakukan langkah 1-4…. tanya SV anda tentang “unavoidable problems / obstacles ” jika tajuk tersebut menjadi pilihan… seperti masalah mendapatkan sample, membina instrumen, mengumpul data dll….yang mungkin luar pengetahuan dan pengalaman anda… maklumlah SV mempunyai pengalaman lebih luas….dan anda patut dimaklumkan apa2 yang bakal anda hadapi…. sebagai precaution…. kerana anda ada contraint budget, masa dan tenaga.
Andai SV asyik kata “OK”…. atau “u fikirlah sendiri” atau “u baca lah lagi” baik anda dapatkan pandangan orang ketiga…. takut2 SV andapun sama-sama tak sure....
Beberapa perkara tentang memilih tajuk (working title).
1. Jangan pilih tajuk (working title) dgn isu yang kompleks dan terbuka spt…. “aplikasi mobile learning dalam sistem pendidikan negara” … fuhh…. Ini tajuk KPM pun ambil masa 10 tahun nak buat pilot !
2. Fokus kepada specific problem spt working title “Students’ achievement in concept X using mobile application” - mobile application lebih khusus dari mobile learning !!
3.Tajuk (working title) yang specific akan mudah diterjemahkan dalam bentuk research question (dan hipotesis) dan mempunyai variables yang jelas spt “Bolehkah mobile application meningkatkan pencapaian pelajar dalam konsep XXX ?” yang juga boleh ditulis dalam bentuk hipotesis…..
Jika kajian quantitatif pula research question spt “Sejauh manakah / Bagaimanakah mobile application meningkatkan pencapaian pelajar dalam konsep XXX?”
4. Jika diperingkat PhD yang lebih rigorous, perlulah persoalan kajian tersebut dijawab dgn pembinaan instrumen baru yang diuji validity dan reliability atau bagi pendekatan kualitatif dijalankan kajian kes yang mendalam, atau mixed-method.
5. Tajuk yang specifik akan mengurangkan “kefeningan” anda apabila mendapatkan reka bentuk kajian, intrumen dan analisis data yang “appropriate”dan “suitable”.
Jadi menjadi tanggungjawab anda memastikan dulu anda mendpat working title yang specific…. Yang dalam masa yang sama memadai utk mengisi gap dan menyumbang kepada knowledge….
Kalau anda bukan bidang education... pandai2lah buat inference sendiri !
OT
No comments:
Post a Comment