.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, June 15, 2014

Tajuk 610: Bila supervisee pulak yang spoon feed SV !

Tidak mungkin bro.... ! 

Apapun bacalah post ini dgn hati terbuka.... 

Pelajar PhD / Master adalah pelajar matured... sekurang2 dari segi umur dan pengalaman hidup. Walau bagaimanapun, mereka mungkin tidak matured bila berhadapan dgn satu situasi baru....yang kompleks lagi abstrak yg bersifat heuristik. 

Ini terjadi kepada semua orang..... dan semua orang melaluinya.... termasuk SV yang dulupun adalah calon master/PhD.... bukan lepas 1st degree terus dpt PhD..... then dgn kerja keras dan bantuan paper2 dr supervisee sedikit sebyk tambah merit utk promotion....

Post ini menyentuh tajuk di atas....apabila kedengaran bahawa calon master/PhD jgn terlalu dimanja... elakkan "spoon feeding".... mesti boleh berdikari...befikir sendiri....

Ini dunia scholar.... jadi aku nak kupas secara santai....tajuk di atas.... utk bacaan bakal-bakal SV .... 

Apa sebenarnya maksud spoon feeding?

1. Bagi makan dgn sudulah.... macam baby....
2. Beri segala informasi yang telah sedia sehingga penerima tidak perlu mencari dan berfikir apa2 lagi.... sebab semua dah tersedia...

Jadi satu di ataspun tidak menepati dunia supervision. Calon master/PhD pada asasnya telah bersedia utk berdikari tetapi memerlukan bimbingan SV... merekapun tak mahu di spoon feed kan macam baby.

Soalan 1 - Ada ke SV sediakn jurnal utk pelajar baca.... tuliskan artikel utk pelajar...sedang pelajar tak buat apa2 ? 

Soalan 2 - Ada tak pelajar carikan artikel utk SV.... tulis artikel letak nama SV..... sedang SV tak sumbang apa2 yang signifikan?

Sila jawab dua soalan di atas dahulu....

Soalan 1... tu aku percaya tak pernah berlaku..... 

Soalan 2....ini aku percaya berlaku.... jika terjadi maka... pelajar yang spoon feed SV bukan sebaliknya.... abih camno?

Emmm.....



Tulisan ini bukan nak menuding jari.... tapi utk membuka ruang sama2 berfikir... kerana aku juga pernah menjadi pelajar... dalam dan luar negara....sementelahan banyak maklumat first hand yang aku terima.... sehingga tercoretnya post ini....

Apa pulak opposite kepada spoon feed? 

NEGLECT !

Apa yang dibimbangi SV kononnya tidak mahu "spoon feed" lalu tanpa disedari mengambil sikap "neglect" supervisee.... sehingga masuklah dalam PM aku kata2 sebegini....antaranya

"U buat sendiri sebab ini kajian U..."
"U bacalah lagi.... sampai faham.... kalau tak faham camner buat PhD"
"Kalau saya tunjuk.... macam saya yang buat PhD"
"Tulis jer... tunggulah komen masa defend proposal"
"Memanglah susah.... PhD bukan senang...."

Kedua2 spoon feed dan neglect ini perlu dihindari. Sebab itulah expectation kedua pihak perlu difahami terlebih dahulu.

SV harapkan pelajar yang boleh berdikari.... manakala supervisee mengharapkan SV yang supportive. 

Oleh itu.... SV perlu mendahului membimbing pelajar menjadi seorang yang boleh berdikari.... spt kata2 seorang Prof....

"My role is to guide you through the minefield that is the modern research process. You will learn how to identify gaps in knowledge, critically review literature, pose useful research questions, devise testable hypotheses, crawl through the morass that is research governance, acquire the necessary ethical approvals, collect and analyse data and so on..."

"At the beginning of this journey I will provide leadership and instruction. But a PhD is an evolving process towards independence as a researcher, so by the end you will be in control of supervisions and you will be telling me what you need from me. I am very happy to see this happen...."

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...