.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, June 13, 2014

Tajuk 608: Literature Search - Sensitive, Specific dan Systematic

Apa yang aku tulis ni bukan benda baru…. tapi aku nak abadikan sebagai catatan dalam blog aku… .. lagipun 5 langkah ini sering diabaikan dipermulaan perjalanan sebagai calon master / PhD.

Aku cadangkan satu perkara yang ko mungkin tak setuju…. bila ko mula menulis… menulis dgn banyak tanpa perlu terlalu banyak berfikir…. tapi dgn satu syarat…. ko dah ada semua bahan yang ko nak tulis… 

Camner tu bro?

Syaratnya sebelum ko nak mulakan kajian dan menulis proposal / thesis ko kena lakukan 5 langkah berikut iaitu mencari bahan rujukan secara sensitive, specific yang dilakukan secara systematic.

Langkah 1: Define the main keywords of the topic / area of investigation – sensitive and specific !
Ko kenalah senaraikan perkataan utama bagi konsep / keyword topic kajian ko supaya pencarian ko sensitive dan specific. Sensitive tu maknanya tak ada yang tidak diproses dalam pencarian dan specific adalah hasil pencarian tersebut semuanya releven dgn scope topik kajian ko. 

Katakan ko nak buat kajian e-learning…. Ko kena juga masukkan dalam pencarian konsep yang setara spt mobile-learning, web-based learning, internet learning, computer-based learning, online learning dll…… tanpa semua ini…. pencarian ko dikatakan tidak sensitive. Namun jangan pula ko masukkan juga perkataan spt multimedia atau animation sebab pencarian dah tak jadi specific lagi…. sebab itu bukan skop kajian ko lagi…

Langkah 2: Identify database with search engine !
Ko kena tahu data base yang paling sesuai utk mendapatkan artikel secara sensitive dan specific. Jika education maybe banyak di ERIC, Wiley dan ScienceDirect dan jika berkaitan medical di PubMed dan Medline Plus… dan kalau management di EMERALD dan sebagainya. Pun begitu…. Ko juga boleh cuba database general spt Google Scholar. 
Kalau ko tak tahu kat mana databases tu berada boleh cuba dapatkan panduan di http://www.teachthought.com/technology/100-search-engines-for-academic-research

Langkah 3: Search information - make it systematic !
Dah tahu sumber data bases dari Langkah 2…. ko mesti expert dgn Boolean Operator dan juga explore habis2san advanced search…. supaya pencarian ko betul2 sensitive dan specific…. dilakukan secara systematic !

Langkah 4: Download relevant information
Katakan ko dah dapat artikel yang relevan…. selepas ko selesai kan semua langkah 1-3… then ko pun download …. save atau export ke Reference Manager spt EndNote dan Mendeley…. ketika inilah FB ko tu berguna utk contact kawan2 di IPTA lain jika IPTA ko tak subscribed artikel tu….esp rakan2 yang belajar di obersi.

Langkah 5: Manage and read articles effectively….
Dah dapat semua artikel….. masukkan dalam Mendeley dan masa nilah ko gunakan Mendeley utk membaca secara selektif dan mendalam mana yang paling releven sekali berdasarkan theme2 yang berkaitan dgn penulisan proposal / thesis. Effective tu maknanya ko terus dpt hasil apa yg ko nak tahu dr artikel2 tsebut tanpa perlu ko baca semua artikel satu persatu....

Jadi?

Jadi…. setelah ko dapat mengumpulkan artikel yang “terlebih-lebih”yang releven dan specific… sebab ada jutaan artikel diluar sana….maka membacalah dgn effective dan terus menulislah sebanyak mungkin dgn teknik CPR….. copy phase rephrase (aku dah ajar dalam bengkel2 aku) ke dalam ZDOT….sehingga fakta-fakta yang banyak tersebut akan memberikan gambaran tentang argument, theory, instrumentation, sampling, research design dll dalam topik kajian ko.

Jadi dgn bahan yang lebih dari mencukupi….specific dan releven….. bukan sahaja ko mudah guna CPR… ko jugak boleh terus menulis tanpa perlu pecah kepala !

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...