1. Akupun sambung menyemak satu lagi tesis PhD... yang menggunakan satu strategi ABC utk melihat kesannya kepada DEF murid.
2. Dari muka 1 sampai nak abis LR, semuanya memuji kehebatan strategi ABC. Semua kajian dari kutub utara sampai kutub selatan menunjukan kejayaan strategi ABC... cuma belum banyak kajian dilakukan di Msia.
3. Aku pun tertanya-tanya, kalau dah begitu hebat, buat apa lah lagi nak buat kajian kepada aspek lain jika aspek tersebut saling berkaitan secara simple logic.
4. Analoginya.. kalau strategi tersebut boleh meningkatkan engagement, minat dan pencapaian murid dari kajian lepas, termasuk satu dua kajian yang dibuat di Msia, apa perlunya dikaji motivasi dan persepsi murid lagi? Fikirkan aspek lain...
5. Kenapa?
Jika percapaian.. engagement meningkat.. sikap pun positif.. dll meningkat dalam kajian lepas... maka logiknya motivasi murid dan aspek lain yang membawa kepada pencapaian turut meningkat...
Jika percapaian.. engagement meningkat.. sikap pun positif.. dll meningkat dalam kajian lepas... maka logiknya motivasi murid dan aspek lain yang membawa kepada pencapaian turut meningkat...
6. Lalu akupun menjeling kepada dapatan kajian... ternyata dapatan adalah spt yang 😎 diduga... perfect !
7. Eloklah elakkan bias terang2an dari awal2 lagi kepada kajian yang akan dijalankan... penat tau membacanya...
OT
No comments:
Post a Comment