Abeh camno tu bro?
You kena tahu….kajian apapun pada asasnya tak pernah
saturated….kajian tentang dinasour yang dah pupus tupun tak pernah selesai….inikan
pulak kajian utk improvement yang tak akan pernah “dormant”….inovasi manusia
tak akan pernah basi dan creativity manusia takkan pernah terhenti….
Abis tu camner?
OKlah…aku bagi satu contoh…. Kajian problem-based learning (PBL) yang dah spt kelihatan saturated. Jadi kenalah cari satu ruang yang boleh
improve kajian lepas ataupun memberikan satu dapatan yang lebih comprehensive.
Ala…. Tu semuaorang boleh cakap bro…. SV aku cakap benda
yang sama jugak….
Sabar bro… nilah aku nak bagi contoh…. Ko ni gelojoh
sangatlah…. Cer ko baca apa yang aku tulis berikut… sbg contoh bagi kajian yang dah kononnya dah saturated…tetapi sebenarnya tidak !!
The problem-based learning (PBL) strategy involved in
science teaching have been of interest since the study by AA (1960). The
literature is therefore saturated with studies that attempt to describe the
advantages of the PBL in education such as in chemistry (CC, 1990; DD, 1992;
EE, 1989), physics (FF & GG, 1991;
HH, 2002), biology (JJ, 1990, KK, 1983), and mathematics (LL, 1981; MM, 1993). The
researchers and educators have studied
many facets of PBL, including cognitive ability (CC, 1990), cognitive load (LL,
2000), memory (MM, 1990) , motivation (GQ, 1990), conceptual understanding
(ABC, 2001; GFT, 2010), and problem solving ability (BBC, 2008). The outcomes
of these studies have shown a better understanding of the numerous factors
involved with solving ability through PBL strategy.
Based on the main findings of the studies mentioned above, it is learned that the improvement of problem solving ability is not always enhance the conceptual understanding of higher order thinking (HOT) problem (see CC, 2009 & HH, 2010) and complex concepts (GQ, 2008). Therefore, this study will examine explicitly from the perspective of constructivist WHY PBL strategy do not always success in solving HOT problems especially for learners with diverse academic background.
Tak faham lah !
Ayat diatas menggambarkan saturatednya kajian PBL yang dilakukan dalam pelbagai disiplin (chemistry, bio, fizik dan Maths) sejak tahun 1960 serta mencakup variables spt cognitive ability, motivation, memory dll. Setelah ko baca artikel2 PBL tersebut…dan teliti perkembangan semasa dalam education.... ko pastikan menjumpai suggestion2 yang membawa kpd kajian yang lebih mendalam mahupun menggunakan variable yang baru.
Contohnya masih terdapat lagi kajian lanjutan yg boleh dilakukan utk mengetahui impact PBL terhadap problem solving ability bagi HOT problem dan maybe dijalankan terhadap pelajar dari berbagai kemampuan akademik pula. Pernyataan ‘WHY’ menunjukkan keperluan mendalami kajian PBL menggunakan pendekatan qualitative pula, maybe secara study case.
Maksud ko bro?
Maksud aku, kajian takkan pernah saturated. Cuma, luaskan pembacaan ko dan dalami isu yang masih segar utk dibuat kajian, maybe dijalankan dalam kajian lain yang ko boleh buat dalam PBL pulak..... pilihlah kajian wpun dah biasa dijalankan tetapi masih ada potensi utk dikembangkan lagi… bukan kajian yang terlalu asas spt mencari keberkesanan PBL berbanding pendekatan tradisional.
Dalam kes di atas, ko kena dalami aspek higher order thinking (HOT) problem dan mengkaji characteristic PBL dalam enhance the HOT dalam kalangan pelajar berbeza pencapaian pulak. Jadi saturated atau tidak byk bergantung kepada intensifnya ko mendalami PBL. Kalau sekali baca jer.... ko takkan dapat mendalami isu yang masih boleh dikaji.... so semuanya berbalik kepada "intensive" dan "extensive" literature search.... barulah ko nampak secara menyeluruh PBL dari pelbagai aspek.... tak derlah ko nak kaji variable yang dah selalu sangat dijalankan.... apa faham?
OOO…. Cam tu ....faham...faham
OT
Based on the main findings of the studies mentioned above, it is learned that the improvement of problem solving ability is not always enhance the conceptual understanding of higher order thinking (HOT) problem (see CC, 2009 & HH, 2010) and complex concepts (GQ, 2008). Therefore, this study will examine explicitly from the perspective of constructivist WHY PBL strategy do not always success in solving HOT problems especially for learners with diverse academic background.
Tak faham lah !
Ayat diatas menggambarkan saturatednya kajian PBL yang dilakukan dalam pelbagai disiplin (chemistry, bio, fizik dan Maths) sejak tahun 1960 serta mencakup variables spt cognitive ability, motivation, memory dll. Setelah ko baca artikel2 PBL tersebut…dan teliti perkembangan semasa dalam education.... ko pastikan menjumpai suggestion2 yang membawa kpd kajian yang lebih mendalam mahupun menggunakan variable yang baru.
Contohnya masih terdapat lagi kajian lanjutan yg boleh dilakukan utk mengetahui impact PBL terhadap problem solving ability bagi HOT problem dan maybe dijalankan terhadap pelajar dari berbagai kemampuan akademik pula. Pernyataan ‘WHY’ menunjukkan keperluan mendalami kajian PBL menggunakan pendekatan qualitative pula, maybe secara study case.
Maksud ko bro?
Maksud aku, kajian takkan pernah saturated. Cuma, luaskan pembacaan ko dan dalami isu yang masih segar utk dibuat kajian, maybe dijalankan dalam kajian lain yang ko boleh buat dalam PBL pulak..... pilihlah kajian wpun dah biasa dijalankan tetapi masih ada potensi utk dikembangkan lagi… bukan kajian yang terlalu asas spt mencari keberkesanan PBL berbanding pendekatan tradisional.
Ini keta aku yang di snap secara tradisional....dah saturated cara ambil photo cam ni... tak ada yg istimewanya... |
Ini keta aku yang di snap dari angle yang berbeza tetapi ditempat yang sama dan kelihatan lebih inovasi.... agaknya lah.. :-) |
Dalam kes di atas, ko kena dalami aspek higher order thinking (HOT) problem dan mengkaji characteristic PBL dalam enhance the HOT dalam kalangan pelajar berbeza pencapaian pulak. Jadi saturated atau tidak byk bergantung kepada intensifnya ko mendalami PBL. Kalau sekali baca jer.... ko takkan dapat mendalami isu yang masih boleh dikaji.... so semuanya berbalik kepada "intensive" dan "extensive" literature search.... barulah ko nampak secara menyeluruh PBL dari pelbagai aspek.... tak derlah ko nak kaji variable yang dah selalu sangat dijalankan.... apa faham?
OOO…. Cam tu ....faham...faham
OT
No comments:
Post a Comment