.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, January 12, 2016

Tajuk 840 - Antara objektif, RQ dan hipotesis – jgn hypertension !!

Bila dah ada objektif kajian, anda kena buat RQ lagi… tujuannya supaya anda sendiri JELAS secara EXPLICIT apa yang anda ingin capai dalam kajian anda, kerana variable ditulis dgn jelas dalam RQ.
Bagi kajian eksperimen…. hipotesis WAJIB ditulis, supaya anda tahu apa yang ingin diukur dan bagaimana ukuran tersebut akan mencapai objektif. 

Jika anda buat kajian eksperimen, RQ adalah optional tetapi hipotesis adalah WAJIB. Tetapi jika nak buat kedua2 RQ dan hipotesis pun boleh … biar terang lagi bersuluh !

Sebab itulah, RQ atau hipotesis biasanya lebih banyak dari objektif, dan objektif kena tulis sebelum RQ atau hipotests.

Lihat contoh dummy berikut (kajian eksperimental):

Objective 
To determine whether X intervention enhances Form Five students’ conceptual understanding of electrochemistry to those who exposed to Y intervention.

RQ1:
What is the pre-test scores for Form Five students who exposed to X intervention and to Y intervention ?

RQ2:
What is the post-test scores for Form Five students who exposed to X intervention and to conventional instruction?

RQ3:
Do Form Five students who exposed to X intervention have higher pre-test and post-test scores to those who exposed to Y intervention ?

Hipothesis1:
There is no significance difference in pre-test scores between Form Five students who exposed to X intervention and to those who exposed to Y intervention.

Hipotesisi2:
There is no significance difference in post-test scores between Form Five students who exposed to X intervention and those who exposed to Y intervention.

Klu anda tak tahu nak bina RQ / hipotesis... asyik dok hypertension, maknanya anda tak tahu apa yang anda nak "cari" dalam kajian anda dan bagaimana pengukuran akan dilakukan. Kalau tak tahu apa nak dicari dan bagaimana nak ukur apa yang anda cari (variables), camner anda nak sediakan instrument dan method kajian?

Tu yang tension berganda2 tu !!

OT 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...