.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, November 10, 2014

Tajuk 677: 5 sebab kenapa VIVA disadvantages dan menakutkan postgraduate !!

Aku lebih cenderung mengatakan bahawa membuat research dan thesis adalah satu proses experiential learning yang emphasis diletakkan kepada “proses” menjalankan kajian secara menyeluruh dan bukan menilainya sebagai satu “output” menerusi VIVA… sebagaimana mana yang dihadapi oleh PG di Msia.

Semasa viva… pelajar mempunyai pelbagai disadvantages sehingga menakutkan !

Pertama:
PG berhadapan dgn at least dua panel yang selalunya professor dalam bidang yang sama…. tetapi tidak semestinya mempunyai focus kajian yang juga sama. Ini membuka ruang persepsi yang berbeza tentang fokus dan aspek lain dalam kajian.

Kedua:
Panel tidak semestinya mempunyai school of thought yang sama sehingga mencabar apa yang pelajar lakukan dari school of thought yang berbeza... dan ini meletakkan pelajar dalam dilema dan serba salah utk "MENCABAR" school of thought panel !!

Ketiga:
Panel yang terlalulah experience nya mungkin tanpa sedar telah meletakkan standard yang jauh dari tahap master /PhD dalam menilai thesis pelajar.

Keempat:
Ini belum lagi PG diletakkan dalam satu bilik tertutup…. dalam suasana utk "mempertahankan" dirinya dari mendapat hukuman “resubmission” ….. dgn SV yang dibisukan sementara …. persis satu interrogation yang dilakukan oleh special branch !!

Kelima:
Apa maknanya jika berlaku major correction / resubmission? Ini bermakna proses yang dilalui 3,4 even 5, 6 tahun adalah proses yang salah….. dan pelajar sorang sahaja yang akan mennaggung kesalahan tersebut…. sedang kemungkinan besar sepanjang masa yang panjang tersebut pelajar mungkin tidak dibimbing sewajarnya

Phheww…
Copenhagen

Jika semua system bermula dari supervision, support system yang baik dan continuous assessment dari supervisory committee ….sehingga terhasilnya publication… maka viva jika perlu….. hanya satu sessi terbuka yang digunakan utk memperkenalkan research dan dapatan kepada komuniti scholar yang lain…. bukan utk penilaian lulus gagalnya sesuatu kajian.

Cukuplah dulu… waktu rehat dah abis..... sebab aku kena sambung parallel section conference aku… sementara itu saksikan keindahan Aalborg University, Copenhagen…. Terasa berada di World Class University !!

OT - Copenhagen

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...