.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, July 20, 2012

Tajuk 373: DESKTOP CALENDER UTK ANDA - FREE

Salam Ramadhan buat pembaca blog drotspss. Jadikan Ramadhan kali ini penuh barakah, produktif dan bulan menjaga perut dan mulut. Moga kedatangan Ramadhan membawa keinsafan dan keberkatan dalam anda menjalankan research dan menulis tesis.


Saya selalu melihat desktop peserta bengkel, kebanyakkan meletakkan pic anak masing2.... saya pun tak pasti mengapa. Maybe sebagai tanda kasih dan sayang, sedangkan kita hari2 menatap wajah mereka. Bukan sahaja atas desktop tapi dalam hp pun sama. Ini belum lagi pic anak2 memenuhi fb masing2... 


Saya cuma nak mencelah. Bagi calon2 PhD dan master, maybe elok saya cadangkan anda meletakkan desktop calender pada desktop laptop anda dan cukuplah foto anak di hp sahaja. Tujuannya supaya aktiviti harian anda lebih terurus, andapun tak tension... maka lebih cepat anda akan berjumpa yang tersayang. Malah saya juga melihat ada desktop peserta yang letak background foto warna warni sehingga tak nampak icon atas desktop. Tujuan desktop utk memudahkan anda menjalankan tugas, jadi jgnlah nampak irritated... macam pesta ler pulak. Saya suka desktop yang clean dan clear.... bagaimana anda?


Saya mmg sejak dulu jadikan desktop calender spt milestone  sepanjang menjadi pelajar PhD dahulu. Malah saya pernah edarkan perisian desktop calender spt ini kepada semua peserta di awal2 saya mengendalikan bengkel. Now anda boleh download secara on-line.... sebagai tambahan kepada konsep paperless yang saya war2kan. 


Atas alasan yang sama juga, saya akan demo aplikasi MS ONENOTE  yang lengkap dgn audio dan video recording dalam bengkel2 saya yang akan datang supaya peserta mencatat apa sahaja dalam OneNote bukan kertas lagi...Biarlah semua aktiviti dan nota dilakukan dalam komputer laptop anda tanpa perlu anda catatkan di atas kertas. 


Namun...terserah pada anda jika masih mahu letakkan foto org kesayangan anda atau foto2 lain di atas desktop anda....asalkan jgn sampai foto tersebut menjadikan anda termenung, ketawa sendiri atau angau......sudahlah!
Wallpaper spt ini di atas desktop laptop anda maybe menarik.. tapi tak membantu mengurus aktiviti anda...

Berikut adalah contoh desktop calender saya sebagai contoh. Calender ini sangat interaktif.... dan yang penting... ianya FREE !! Byk juga calender desktop yang free di online, tapi kebanyakkanya akan timbul macam2 pop-up menu yang ntah apa2... Calender yang saya war2kan ini agak sempoi dan tak ada benda pelik2 yang keluar...yang penting ia free dan interaktif !


Pic berikut adalah print screen desktop ultrabook saya....ultrabook ini adalah hadiah dari wife sempena birthday saya baru2 ni....



Inilah print screen desktop calender saya untuk bulan September 2012 sebab bulan ini paling sibuk dgn bengkel... saya juga ada stickynote sebab byk perkara nak dilakukan sejak akhir2 ni... dah tua2 ni pelupa



Inilah web desktop calender tersebut




Sila download di: http://www.csoftlab.com/Calendar.html

Moga aktiviti harian anda mulai Ramadhan ini akan lebih efisyen....terurus.....maka bertambah sayanglah orang yang tersayang.....  sebab raya nanti pasti anda cuti panjang....makan lemang.... dan lepas tu badan kurus pun jadi kembang !!


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...