Pertama.
Feedback yang mengandungi maklumat yang hanya diketahui oleh pemberi…. Tapi lansung tak ada idea bagi penerima. Contohnya… “Bagaimana nak publish paper kalau macam ni lah objektif kajian awak?”. Manalah “budak” tu tahu, baru nak buat objektif kajian dalam proposal….dah dapat feedback cam tu…
Kedua
Feedback yang jump to conclusion macam….”Kalau macam ni LITERATURE REVIEW yang awak tulis, tak lepaslah PhD awak”… baru nak tulis LITERATURE REVIEW dah terus buat kesimpulan yang sadis... sentap 2 minggu tak lalu makan !
Ketiga:
Feedback pujian-pujian pun tak akan … spt “Well done !”, “Gud job”…. Ntah apa yang well done dan gud job tu…. kembang kuncup "budak" tu..... tapi amende yang well done diapun tak tahu !!
Keempat:
Feedback negatif “Sapa ajar u tulis finding macam ini?” pun tak akan membantu.... tapi akan mem"batu"kan penulisan pelajar..
COACHING FEEDBACK
Maka kepada bakal2 SV….. belajarlah membuat feedback berbentuk coaching…. bukan main lesing jer….
Contoh coaching feedback:
a. “RESEARCH QUESTION ini perlu tally dgn objektif kajian yang u buat”
b. “Betulkan objektif dengan memasukkan variable kajian”
c. “Sila rujuk artikel Author (2013) atau sebarang artikel e-learning utk dapatkan operational definition”
d. “Perlu baca juga tulisan Mayer dari tahun 2000 – 2004 utk tahu asas pembinaan teory ini”
e. “Well done… the way you synthesized the argument to support you thesis statement here is superb !”
Susahlah macam tu.
Memanglah susah, SV pun kena baca juga kajian pelajar dan bahan lain yang releven... baru boleh jadi coach yang baik.... kalau setakat bagi feedback gitu2 jer.... baik tok sah...
Jadi coaching feedback adalah perkataan yang ko kena pegang dan atas alasan yang sama juga mengapa sebahagian SV tak tahu nak beri komen atau feedback…. tapi lebih nak tunjukkan kesalahan sambil sambil menonjolkan diri sendiri…. ini juga berlaku masa defend proposal dan viva !!
Maaf sebab sedikit berterus terang.... tapi niat aku satu.... supaya bakal2 SV memahami bahawa tugas SV bukan mudah hanya kerana ko dah ada PhD, DBA, EdD dll yang setara....
Tiga element dalam COACHING FEEDBACK :
Aku sedar tak ramai yang kisah pasal feedback. Apa yang penting dapat beri feedback dan satu pihak lagi dapat feedback. Lepas tu pandai-pandailah nak dibuat apa dgn feedback tu…
Aku tak terkata bila dapat respon yang menyatakan feedback yang diperolehi spt berikut:
"ayat kamu ni x sedap” , “x cukup lg nie” , “ kena baca lagi”, “kena perkemas lagi”. dll yang sewaktu dengannya. Ini bukan aku yang reka…. tapi dari respon yang aku terima….
Feedback di atas menunjukkan satu indicator bahawa pemberi feedback sendiri tak tahu apa yang perlu dilakukan, apatah lagi yang menerimanya…. so tak wujud coaching atau supervision disini. Jika tak wujud supervision…. maka sukarlah penerima utk melakukan improvement !
Jadi sebelum bagi feedback, fikirkan tiga elemen ini… supaya feedback mempunyai unsur coaching.
Pertama:
Apakah tujuan feedback yang diberi?
Kedua:
Adakah feedback akan difahami penerima?
Ketiga:
Move from ganeral feedback to specicific one !
Jika ko main bagi feedback jer….. fuhh…. tunggang langganglah dunia supervision
Secara ringkaskasnya…. Pls be THOUGHFUL before giving any feedback..
OT
No comments:
Post a Comment