.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, December 30, 2011

TAJUK 289: Contoh RFOT dan komentar.

Buat apa pagi2 ni bro?


Lepaskan gian....?


Gian.... gian apa bro? Ko jgn cakap sebarangan..... 


Gian memegang tanah, baja dan membelai pokok2 aku yang sejak dua menjak ni dianaktirikan....asyik tengok blog ku jer....Pagi ni selepas hantar anak aku Arif praktikal lesen kereta, aku balik dan mula mencantas, menukar pasu dan tanah pokok2 bunga aku.... kuar peluh jantan aku yang selama ini terpendam....


Puas hati tengok anak2 keladi yang subur....
raya nanti dah boleh bawa masuk dalam rumah !


Botak pokok keboja cina aku cantas....sat gi kuarlah daun dan bunga....

Anak kemboja cina yang aku baru nak bonsaikan......
tunggu akar dia berbelit2 dalam pasu tu dulu..

Yang ini dan berumur beberapa tahun..... dah nampak ciri kebonsaiannya....baru diangkat akarnya dan ditanam semula...
(Nak tahu buat bonsai ni.... taip "Tip membuat bonsai kemboja"
dan search dalam blog ini..."




Emm......


Kt dua jam aku aku bermain dgn tanah.....


Apa ko nak tulis kali ni bro....


Pasal RFOT yang diemailkan kepada aku. Sebab tu aku mahu pelajar sendiri kuasai research sendiri dgn menyediakan RFOT yang komprehensif...


Dgn RFOT tak der lah asyik jawab tak tahu bila SV tanya
kajian apa nak buat


Aku dapat dua RFOT yang diminta utk aku komen. Aku cuma nak uploadkan satu sahaja sebab yang satu lagi tu tidak mencapai tahap PhD sementara yang satu lagi, nampak OK cuma analisis statistik sangat basic. Selebihnya biarlah SV masing2 tentukan.....


Dgn RFOT.... semua dah ada dalam gengaman kita, teori, gap, instrument, analisis dll...




Ini contoh RFOT kiriman calon PhD melalui email. Coverage nya lengkap, cuma analisis statistiknya agak basic. Contribution dalam menghasilkan satu instrument baru adalah CLEAR CUT mencapai tahap PhD dengan usaha utk validate instrument tersebut. Cuma validation perlu dibuat secara mendalam dan reliability jika boleh bukan setakat chronbach alpha.... kerana ada analisis spt item discriminant yang lebih detail selain CFA juga.
   


RFOT di atas adalah contoh simple betapa RFOT boleh digunakan bagi mendapatkan overview yang comprehensive dan syabas kepada penulis kerana telah mempunyai research framework yang sesuai utk tahap PhD namun aspek analisis perlu di bincangkan lagi dengan SV.


Bagi RFOT yang kedua (saya tak uploadkan dalam entry ini), penggunaan instrument mengkaji aplikasi web 2.0 dalam kalangan pelajar IPTA adalah tajuk yang "biasa-biasa". Penggunaan instrument TAM yang sedia ada, dan analisis statistik sekadar t-test dan multiple regression adalah kurang mendalam utk PhD. Ini kerana dapatan kajian tidak akan menyumbang sesuatu yang betul2 original kerana kajian hanya melihat aspek prediction sahaja. Kajian  explorasi terhadap kekerapan dalam penggunaan web 2.0 mungkin sesuai utk tahap master dan pada tahap PhD, pelajar tersebut patut menjalankan kajian setapak kehadapan dan lebih mendalam dengan menguji model yang dihasilkan dari teori dgn analisis SEM umpamanya kerana kajian kekerapan penggunaaan web 2.0 atau apa2 aplikasi web dahpun banyak dihasilkan dengan instrumen TAM tersebut.


Emmm camtulah bro...


Memang boleh guna multiple regression, namun biarkan digunakan utk meneroka IV yang baru atau belum diuji lagi. 


Mana ko tahu semua ni bro?


Giler ker? Manalah aku tahu semua kajian2 tu.... tapi dgn melihat RFOT, dapatlah "sesiapa sahaja" yg ada asas research method dan statistic memberikan komen yang  asas.....pendetailan tu biarlah SV yang bagi.....


Kalau macam tu.... aku nak bagi ko tgk RFOT pulak bro....


Banyak ko punya ensem .... ko kan ada SV.... suruh lah dia komenlah....


Ala... boleh lah....ko kan kawan aku....ko pun ensem juga he he....


Ko anta jer..... kakalu aku ada masa aku komen k..... sikit2 jer tau....


Cayalah lu bro...adios dulu....


Wokey.....






OT



.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...