.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Saturday, December 10, 2011

Tajuk 275 - Fenomena “Why don’t someone told me before!!” Adakah anda mengidapinya? Bhg 2

Bahagian 2…..

Aku faham .....semua pelajar inginkan kesempurnaan dalam membuat kajian….sehingga ada yang berkata  'I can't write anything yet because I need to understand my research first”….

Abis nak buat camno bro?

Nasihat aku…. buatlah kajian yang baik….. dapatkan gap kajian dari LR mainstream….jgn terlalu taasub utk buat kajian yang break-through….yang menuntut sesuatu yang anda mungkin belum bersedia lagi….sedangkan nak buat research framework pun tak tahu.....jika anda nak buat kajian yang hebat2…… dapatkan PhD dulu…

Contoh mudah….. berapa ramai pelajar yang tidak tahu cari research gap….. so tak tahu nak propose tajuk kpd SV….. akhirnya terkial2 apabila diberikan tajuk “terkini” oleh SV….

Aspek2 inilah yang aku nak sampaikan kepada bakal2 pelajar Master / PhD, supaya tahu apa yang anda mahu….. bukan apa yang SV anda mahu….

Berbalik kepada resepi .. dan fenomena “Why don’t someone told me before” tu bro…

Aku dapat byk juga email yang menyatakan kesukaran menulis thesis dengan 1001 sebab dan halangan…. Namun selepas membaca blog SPSS ini, mereka menyatakan tidak tahupun perkara berkaitan pencarian gap, pembinaan research framework, pencarian dalam leading article, penulisan effective, 1file1thesis dll…. sehingga lah mereka dah berada di semester 3 dan seterusnya… maka berlakulah fenomena “Why don’t someone told me before”.

Aku berpendapat, mengetahui semua ini ibarat mengetahui resepi utk membuat thesis, bukan sekadar tahu berkaitan kajian, tetapi tahu apa yang perlu dilakukan dahulu dan apa yang perlu dilakukan kemudian.

Sebagai contoh….sentiasa menulis dan sentiasa dalam mood “THESIS IN PROGRESS”. Ini kerana menulis (spt yang saya telah banyak kali jelaskan dalam entry yang lepas)  adalah satu2 proses yang akan menjadikan KAJIAN ANDA SEBUAH THESIS. Menulis juga akan…..

1. menjelaskan lagi apa yang anda tak tahu, tak faham….. by stages….
2. membantu anda menyusun maklumat anda yang semakin bertambah
3. membantu akan keep focus on your study
4. membantu anda melancarkan penulisan seterusnya

Tetapi mengapa sehingga semester 3 baru nak mulakan penulisan….. itupun bukan thesis tetapi proposal….

Menulis thesis dan memulakan langkah menyiapkan diri sebelum menbuat kajian adalah langkah penting, sepenting menjalankan kajian…. yang lansung tidak dihiraukan oleh pelajar. Mereka mendaftar…. Ikut kuliah Research Methodology dan Statistics….. itu sahaja…. Sedang persiapan teknikal serta kemahiran lain spt tidak memainkan peranan.....


Contohnya ada pelajar tanya "Sesuai ke saya nak buat kajian kes?" Tentulah saya tak boleh bagi jawapannya sebab SEMUA method adalah SESUAI asalkan method tersebut menepati keperluan kajian.. tak kiralah kajian kes, eksperimen, survey dll. Timbul dalam fikiran saya ni.... adakah pelajar yang bertanya dah ada gap kajian yang ingin dikaji? Kalau gap kajian tersebut dpt diisi dengan kajian kes, maka sesuailah method tersebut.... Kalau ditanya saya "Sesuai ke saya nak buat kajian bagi mengukur persepsi masyarakat terhadap transformasi pendidikan"... barulah boleh saya bagi pandangan....maksudnya, soalan yang ditanya melambangkan pelajar tidak tahu apa sebenarnya yang lebih utama diketahui, iaitu research gap, bukannya method....



So nak buat camner bro….

Aku cuma ingin mendedahkan aspek tersebut menerusi blog sempoi ini….. mudah2an sampai mesej yang aku ingin kemukakan…. Dibaca oleh batch demi batch….. tahun demi tahun…. oleh pelajar yang baru mendaftar, oleh bakal pensyarah yang akan menjadi SV pula…..

Ini jugalah yang akan aku bincangkan dalam bengkel esok di TATIUC, Kemaman…. berjumpa kawan2 dari UMP, Kolej Shah Putra, Uitm dan tuan rumah TATIUC…..

Enjoy your bengkel bro…. wa pun tgh “thesis in progess” ni…. Sejak wa baca blog sempoi ni…..

OKlah…. Langit mendung jer… hujan renyai2….malam ni nak gi Berjaya Mall, Kuantan….jale2 cari make…..

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...