.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, March 3, 2020

Tajuk 1759 - Six Sigma

Normal distribution, six sigma dan standardized curriculum
1. Aku nak tulis pasal konsep pengurangan error atau non compliance. Ramai yang tak perasan, konsep lean six sigma misalnya adalah berasaskan normal distribution yang boleh dibahagikan kepada 3 bahagian kiri dan 3 bahagian kanan bell shape normal distribution tersebut dalam bentuk 6 s.d. atau dipanggil juga six sigma (sigma adalah simbul bagi s.d)

2. Dalam pendidikan, sekiranya diwujudkan satu piawaian yang sangat detail spt sistem OBE (yang konsepnya diikuti oleh DSKP) dijadikan ukuran standard, maka akan 'lebih mudah' berlakunya variation pencapaian murid yang lebih besar berbanding dgn satu ukuran piawaian yang lebih flexible.

3. Ini antara sebab sistem exam berterusan dan grading yang diperlukan bagi mengetahui tahap murid compliance atau non compliance akan menghasilkan satu variation yang besar antara murid sehingga menghasilkan ramai outliers, sedang pendidikan bukan seperti satu mass production.

4. Sistem PBD tanpa exam standard dgn grading bagai telah lama menghasilkan murid yang lebih manusiawi, comprehensive dan dinamic.

Itu je aku nak tulis. Kalau tak faham tak apa.. tak ada exam pun..

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...