.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, July 29, 2014

Tajuk 628: TUJUH BUKTI THESIS = CONTRIBUTION TO KNOWLEDGE

PERCAYA LAH.....contribution to the body of knowledge adalah sebab utama ko buat research dan menulis thesis malah aku telah meletakkan CONTRIBUTION TO KNOWLEDGE (CTK) ini lebih utama dari ko kecoh2 mencari tajuk kajian yang belum "kononnya" belum pernah dibuat lagi !

Macamana nak tahu wujudnya CTK tersebut?

Aku nak bagi 7 bukti kewujudan CTK dalam thesis ko... yang dicari oleh examiners atau yang akan ditanya semasa VIVA. Kalau ko dah siap thesis, tapi tak sure adakah thesis ko memiliki salah satu atau lebih dari perkara berikut.... siaplah ko !!

Pertama: Bukti dari kupasan dalam literature review
Semasa menulis isu dalam LITERATURE REVIEW, ko kupas "what is already known….. what is not yet known". Berikan argument kenapa research ko akan menghasilkan knowledge atau information kepada “what is not yet known” in your area of investigation… ini sebagai "hint" bahawa ko berada dalam track yang betul.

Kedua: Dari framework ke pembinaan model
Theoretical framework ko menunjukkan knowledge yang sedia ada sebagai theory, maka kajian yang hasilkan pembinaan model adalah satu usaha mendetailkan theoretical framework tersebut dari data kajian – ini juga adalah bukti wujudnya CTK .

Ketiga: Algorithm / Formula / New Compound / Variable
Penghasilan formula / algorithms / new compound (selalunya dalam organic) dalam sesuatu bidang adalah juga CTK dalam bidang tersebut. Tak perlu dipertikai 

Keempat: Methodology 
Ko perlu menulis dan convinced examiners bahawa methodology kajian ko lebih comprehensive atau advanced berbanding dgn kajian2 sebelumnya…termasuklah sampling method, data collection yang lebih "appropriate" ini juga salah satu bukti CTK.

Kelima: Prototype / simulation
Kajian2 dalam bidang sains sering menghasilan prototype ataupun simulation. Ini adalah bukti CTK yang jelas.

Keenam: Journal article 
Ini bukan ditulis secara direct dalam thesis tetapi boleh menjadi bukti ampuh utk tunjukkan adanya CTK kerana manuskrip ko telah dibaca oleh expert sebelum diterima utk publication. Dalam hal ini...proceeding tidak boleh diambil kira.

Ko boleh senaraikan publication ko dalam thesis ko dibahagian appendix,

Tapi ko mesti pastikan artikel dihantar ke journal yang di indek sekurang2nya oleh badan spt Scopus

Ketujuh: Latest citation
Pastikn citation yg latest bukn outdated. Jika majoriti citation ko sekitar 2000 -2004... dah lebih 10 tu.... examiners akn anggap kajian ko pun outdated..

Berikut satu contoh proposal dari sebuah university di Australia yang menyediakan outline wajib proposal thesis dgn salah satu SECTION adalah CTK, menunjukkan bahawa komponen ini penting.... 

SECTION 1:AIMS AND CONTEXT 
SECTION 2: CONTRIBUTION TO KNOWLEDGE 
SECTION 3: LITERATURE REVIEW AND CONCEPTUAL FRAMEWORK
SECTION 4: APPROACH AND METHODOLOGY
SECTION 5: BUDGET 
SECTION 6: TIMELINE 
SECTION 7: REFERENCE LIST

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...