.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, January 6, 2013

Tajuk 433: Awas - Mendeley sangat sensitive !!

Saya ingin menulis sedikit tentang Mendeley…. kesian Mendeley dah lama tak tulis pasal dia !! Ini ekoran beberapa pertanyaan yang saya terima. Saya dapati ada beberapa perkara yang anda perlu tahu tentang Mendeley. Saya ingin kisahkah empat perkara:


Pertama:
Ini sebenarnya tak adalah kena mengena dgn Mendeley secara direct tapi saya menerima email apabila ada SV yang menggunakan EndNote tak dapat menerima pelajarnya yang ingin menggunakan Mendeley. Pelajar tersebut yang mulanya bercadang utk menggunakan Endnote telah dikatakan sebagai “tidak berpendirian” atau “berpaling tadah” apabila ingin menggunakan Mendeley pulak.  

Pada saya tidak timbul soal “tiada pendirian” kerana Mendeley hanyalah satu perisian…. asalkan ianya mudah digunakan dan memberikan hasil yang diperlukan….sama spt kereta…. tak kisah jenama apa… asalkan boleh dibawa dgn selesa. Maybe SV tersebut selesa nak guna Merc… tapi pelajarnya kata lebih selesa dgn MyV… tak kisahlah…

Kedua:
Ada pelajar yang mengadu tak boleh nak copy-n-paste article pdf dalam Mendeley. Saya pun minta artikel tersebut dan mendapati ianya adalah artikel yang di photocopy…. then di save sebagai .pdf, maka sebab itulah Mendeley detect. Bagi article photocopy, anda hanya boleh membaca dan membuat citation / bibliography setelah anda Add Manually. Anda boleh highlight tapi tak boleh copy and paste. Jadi dapatkan artikel pdf yang asal.

Ketiga:
Ada yang tak pasti banyak mana artikel yang boleh dimasukkan dalam Mendeley. Kalau nak tahu setakat mana yang boleh dimasukkan dalam Mendeley, anda hanya perlu klik Tool – Option..

Contohnya pic berikut menunjukkan saya yang ada 85 file pdf dalam Mendeley saya…. dan saya dapati artikel sebanyak itu hanya mengunakan 41 MB dari 1GB. Oleh kerana 1 GB = 1000 MB, anda boleh buat anggaran berapa byk lagi articles yang boleh di masukkan.... selain dari 85 artikel tersebut... yang pasti lebih 500 artikel !!



Keempat:
Ada pelajar yang ingin lakukan Speed Reading On Target (SROT), tetapi mendapati  ada beberapa article yang Mendeley gagal highlight kan keyword yang dicari. Selalunya artikel pdf yang bukan dari journal yang menghadapi masalah ini. Artikel dari journal terutama dari journal yang establised biasanya tiada masalah.

Saya bagi contoh spt berikut:


Article 1:
Mendeley tidak dapat mengesan keyword "Learning" (lihat bulatan merah) dalam petikan artikel ini yang diambil dari sebuah buku

Article 2:
Ini adalah artikel dari journal yang menunjukkan Mendeley mengesan 32 perkataan "Learning" 



Moral of the story - pastikan anda membaca dan download artikel dari journal, bukannya yang fotocopy....kerana Mendeley sangat sensitive......



OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...