Perlukah ada beberapa definisi operasi dan mesti rujuk kajian lepas?
Ini sambungan post aku sebelum ini...
Dalam background, problem statement dan research question / hipotesis, anda telah memperkenalkan beberapa terminologies, IV dan DV yang berkaitan dgn kajian anda. Ada terminology “standard” yang mempunyai definisi yang difahami oleh scholar dan ada definisi operasi yang hanya digunakan secara khusus dalam kajian anda, atau anda gunakan terminology yang TELAH DIGUNAKAN dalam kajian lepas yang perlu anda definisikan semula utk kajian anda.
Ini bermakna....
1. Hanya perlu ada SATU sahaja definisi operasi bagi setiap satu terminology yang digunakan khusus utk kajian anda, termasuklah bagaimana pengukuran dilakukan (jika melibatkan IV dan DV).
Contoh:
For the purpose of this research, improvement in learning is operationally defined as posttest score minus pretest score gained by students in MCQ Chemistry test.
2. Bila anda merujuk dan menggunakan IV, DV atau mana-mana terminology mengikut kajian lepas, maka bolehlah anda jadikan kajian tersebut sebagai asas memberikan definisi operasi anda.
Contoh:
Conceptual change can be defined as a process that involves the restructuring, modifying, reorganizing or refining of existing ideas, knowledge or concepts to account for new information (Nussbaum & Sinatra, 2003). However, in this study, evidence of conceptual change was obtained when the students’ pre-test answers were compared to the post-test answers, in terms of the correctness and completeness of the answers in both tests.
3. Bila anda menggunakan IV, DV dan terminology secara yang berbeza atau unik dari apa yang telah digunakan sebelum ini, anda TIDAK perlupun merujuk kepada definisi operasi kajian lepas, teruskan sahaja memberi definisi operasi anda sendiri.
Contoh:
Conventional-based Instruction (CBI) used in this study refers to the traditional practice of direct transmission instruction using an overhead projector and prepared transparencies with texts, diagrams, and static illustrations to deliver knowledge. CBI is primarily based on the teacher’s explanation and presentation using prepared transparencies. The lesson ends with a question-and-answer session through a teacher-dominated discussion. During the discussion, the teacher answers all questions given by students immediately.
Anda boleh membahaskan definisi terminology yang anda gunakan dalam theoretical framework dari beberapa perspektif berbeza spt dari aspek kognitif, psikology, afektif tetapi ini dibincangakn dalam LR, BUKAN utk definisi operasi.
Contohnya "Problem-based Learning" boleh membawa beberapa definisi berbeza mengikut penyelidik yang berbeza, dari disiplin berbeza atau dari perspective berbeza (pengajaran vs pembelajaran) yang dibincangkan dalam LR, tetapi secara operasi yang digunakan dalam kajian anda mestilah ada SATU definisi operasi sahaja !
So…..
Menyatakan bahawa definisi operasi MESTI lebih dari 1.... malah sampai 4 pulak.... adalah sangat tidak tepat dan definisi operasi juga tidak semestinya ada “nama orang” spt yang difahami jika terminology anda tersebut unik !
OT
No comments:
Post a Comment