.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, January 12, 2016

Tajuk 836 - Apakah alat pengukuran / instrumentation dalam kajian qualitative?

Instrument diperlukan untuk mendapatkan data sebelum dianalisis. Kajian quanti sgt bergantung kepada “standardized” instruments. Bagi kajian quanti, questionnaire misalnya adalah standard instrument yang “bertanyakan soalan” kepada responden melalui item-item yang dibina. Dari item ini terkumpullah data.

Bagaimana dgn kajian quali?

Dalam kajian quali, researcher adalah instrument utk mendapatkan data dari partisipan.. data ini diperolehi lazimnya secara interview atau observation. Researcher adalah instrument yang bertanyakan soalan kepada partisipan secara interview / observation yang telah dirangka terlebih dahulu. Dari pertanyaan ini maka terkumpullah data.

Jadi dalam kajian quali… interview / observation bukan instrument tetapi lebih sesuai ditulis sebagai “method of gathering data” dgn researcher sebagai intrument. Omputih kata… in qualitative research, a researcher is an instrument in the collection of data through interview / observation…

Asasnya.... Xde instrument xder data... researcher tu sama spt qnaire yg tanya soalan pd responden / partisipan.... klu qnaire tu instrument yg divalidkn adalah item.... jd researcher sbg instrument... yg divalidkn adalah protocol interview.... oleh kerana item qnaire bukan instrument maka protokol interviewpun bukan instrument sebaliknya qnaire adalah instrument (bagi quanti) dan researcher adalah juga instrument (bagi quali)

Adanya… jgn konfius-konfius...

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...