.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, February 10, 2014

Tajuk 556: Kajian master / PhD adalah satu PROCESS

Kajian master / PhD adalah satu PROCESS... bukan produk yang dipertanggungjawabkan utk memberi impak kepada mana-mana pihak. 

Proses ini melibatkan penguasaan theory... menguji theory dgn instrument yang lebih advanced, comprehensive, validated supaya dapat memantapkan aspek theoretical lalu memberi impak kepada bidang yang dikaji, domain yang diuji....bukan impak kepada pihak lain... 

Sebagai contoh....kajian dalam social science yang selama ini hanya menguji teori dgn IV dan DV dah ketinggalan kerana menguji sesuatu yang dah pun "confirmed" atau "dapat diketahui" hasilnya tanpa perlupun kajian. 

Oleh itu, kecanggihan statistics dan perisian telah memberikan ruang menguji mediated variable dan moderator variable supaya aspek theoretical bidang dikaji dapat dimantapkan dan dihalusi lagii. 

Jadi process memahami merekabentuk kajian, membina instrument, menjalankan analisis statistics yang advanced, membuat perbncangan yang comprehensive adalah process yang perlu dipelajari dan dikuasai dan menjadi fokus dalam kajian master / PhD, bukannya sibuk dgn impak (kepada pihak tertentu) sehingga jadi soalan wajib dalam temuduga biasiswa utk sambung blaja... sedang impak ini bukan sahaja tidak diuji apatah lagi utk dilaksanakan.!! 

Menguasai process ini akan menjadi keperluan utk "memuaskan aspek theoretical" sehingga kajian yang dijalankan berupaya :

1. membuka ruang aplikasi theory yang lebih luas 

2. menghasilkan comprehensive model

3. menghasilkan data empirical experiment yang solid

4. menjelaskan lagi perkaitan antara semua variable (IV, DV, mediator, moderator, extraneous...) sehingga dapat difahami signifikannya problem yang dikaji (wpun kajian yang hampir sama telah banyak dijalankan secara cetek dan dangkal !!)

5. meningkatkan penguasaan yang mendalam dalam bidang dikaji dan segala aspek yang berkaitan

6. memberikan jawapan kepada "How do your data advance the knowledge?" atau "certified the contribution to the body of knowledge / literature / current debate" (ini barulah soalan wajib masa interview biasiswa....) 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...