1. Pernyataan Masalah dlm Kajian Kualitatif:
Dalam tajuk kali ini saya ingin highlighted kan bagaimana menulis pernyataan masalah yang sering menjadi masalah kepada PG students. Dalam tajuk 94, saya dah bagi contoh dan kupas pernyataan masalah bagi kajian kuantitatif.
Kali ini saya bagi contoh bagaimana menulis pernyataan masalah kajian kualitatif.... kedua2nya mempunyai prinsip yang sama. Berapa ramai PG yang menulis pernyatan masalah tapi pembaca tak jumpapun apakah masalah yang ditulis yang membawa kepada perlunya kajian dijalankan. Petikan berikut diambil dan disesuaikan utk blog ini dari www-distance.syr.edu/qual.html, saya ringkaskan utk tujuan contoh penulisan pernyataan masalah:
Dilemma Amongst Full-Time Adult Undergraduates When Studying at College
Background:
The number of adults beginning or returning to
college will continue to increase (AA, 2009; BB, 2011). For colleges seeking
to meet the needs of a growing population of adults, there is much yet to be
learned!
Problem Statments:
Reports in
the literature suggested that universities still have not really come to terms
the full-time adult undergraduates learners. Although some institutions have added special
counselling and orientation programs and have offered varied course schedules
and formats, other important areas
have been largely ignored. Adult education literature has tended to focus on the part-time adult learner as "typical," and thereby has largely excluded or ignored the full-time student.For example, the experience of the person taking one course one night a week is contrasted with that of the individual enrolled in a full-time "day" program within a setting of primarily traditional-aged students. When adult learners report that they feel uncomfortable in the campus community, colleges need to ask themselves what role and responsibility they have and if there are ways they could influence the nature of the "fit."
Almost none of the support services and structural changes which have been added for adult learners affect those adults who enter regular full-time undergraduate programs.
Almost none of the support services and structural changes which have been added for adult learners affect those adults who enter regular full-time undergraduate programs.
Komen: Perhatikan perkataan berwarna kuning yang mewakili "masalah" yang memerlukan kajian dilakukan....
2. Bengkel ATLAS.TI:
Sebentar tadi selesai satu lagi bengkel ATLAS.TI.... yang memberi kemahiran membina membuat coding, memo, quoatation. Sudah pasti ribuan terima kasih kepada Sdri Sameeha yang bekerja keras menjayakan bengkel kali ini.
Bermula dengan teori tentang kajian kualitatif selama satu jam... terus diikuti dgn hands on ATLAS.TI. Terharu bila ada peserta datang dari UUM dan UTM.... jauh tu ! Tahniah anda telah mempelajari sesuatu yang akan membantu anda meneruskan kajian anda.
Saya dapat feedback dari peserta dan pengguna NVIVO.... bahawa aplikasi ATLAS.TI jauh lebih sempoi.... syukur .... semuanya selesai dari membina coding, membuat theme dan membina network dalam sehari !! Kini masanya utk peserta membuat exploration sendiri dan mahirkan diri dgn ATLAS.TI
Semasa rehat, saya sempat bersembang dgn salah seorang peserta bengkel.....beliau telah mengikuti bengkel Doc Map dan SPSS saya dan telah berjaya siapkan RFOT dalam 3 bulan sahaja sejak mula mendaftar sbg PG students. RFOT tersebut telah dibentangkan kepada committee dan diterima utk kajian dan beliau sedang meneruskan langkah kajian seterusnya.
Saya minta beliau emailkan pengalaman beliau supaya dapat dikongsi bersama...sila baca email tersebut dalam entry seterusnya Tajuk 420.
Berikut foto kenangan bengkel...
Syabazz.... Peserta ATLAS.TI yang super sporting !! |
Sameeha (baju gelap) yang tersenyum manis .... alahai....patutlah ramai yang datang !! |
Bermula dgn serius....memahami kajian kualitatif terlebih dahulu |
Hands on bermula.... Coding dan Membina Family Codes |
Coding fail doc, pdf, video dan audio dgn ATLAS.TI mudah sungguh ! |
Menyiapkan coding dengan auto coding |
Jangan lupa memo.... dan link to code |
Emmm.... cam tu nak buat Word Cruncher ! |
Masa utk membina network... jeng..jeng..jeng... |
Inilah dia link quotation to pdf |
Taa daaaa...!! Semua peserta dapat hasilkan analisis secara network !! |
Kepada pembaca yang pengguna NVIVO.... mengapa tidak mencuba ATLAS.TI.... sebagaimana pengguna ENDNOTE yang telah mencuba MENDELEY dan ternyata ramai yang cinta mereka beralih arah.....
OT
Best! Walaupun baru dua kali attend workshop DROT, sememangnya cukup bermanfaat. Semangat beliau dalam berkongsi ilmu amat membanggakan. Workshop dijalankan secara santai menjadikan ia menarik dan mudah difahami.
ReplyDelete