.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, September 20, 2012

Tajuk 387 - Mudahnya survey on-line: monyetpun boleh buat!

Salam bro, esok aku akan ke USM Kubang Kerian... first time gi sana tau...

Wokey... selamat berangkat.... cek mek molek klate tu cun2 blako...

Tak dok apo tu.... kawe biaso doh ...

So mende citer pasal monyet ni?

Adalah aku nak share, tentang research, kebetulan ada yang tanya pasal survey on-line.

So salah satu survey yang mantap dan sempoi adalah www.surveymonkey.com. Apsal diorang namakan monkey tu aku tak tahu.... maybe terlalu senang nak buat survey kot... sampai monyet pun boleh buat.... aku agak jer !


Salah satu template yang boleh dipilih. 

Ko boleh pilih option kedua, RM49 sebulan dgn 1000 respondents. Jika ko terpaksa tunggu 2 bulan bagi responden ko jawab..... ko bayar RM98 jer... then tunggu jer data ko masuk. Lepas sebulan ko remind lagi. Bayangkan kalau ko nak pos, print, letak stem, telefon dll..... ponek den !!



Perkembangan survey yang boleh di monitor

Contoh dapatan deskriptif yang mudah dari survey


Ko dah cuba ker bro?

Aku explore dah...., tapi student master aku buat on-line survey kepada semua pensyarah IPTA guna surveymonkey... sangat sempoi, dari bina questionnaire, hantar email, dapat respon sehinggalah ke dapatan atau score yang ko dapat... semua berlaku in real-time. Lagipun sangat murah dan mudah, asalkan ko tahu alamat email respondent ko, siap boleh remind sapa2 yang tak respon lagi !

Aku dah explore, hampir semua bentuk questionaire termasuk yang open ended boleh dibuat dengan mudah, dalam BM atau BI. Jadi kenapa tidak mencuba survey online jika sesuai dengan kajian ko.  

Bayangkan ko ada hantar 500 servey on-line, 100 kepada setiap kluster sampel ko. Ko boleh trace bilangan responden yang jawab dari setiap kluster dan ko boleh hantar reminder. Paling best, ko tak payah nak key-in data ko dalam excel, sebab semuanya akan dihantar kepada ko....

Jika ko tak guna utk research kali ini, maybe akan datang sapa tahu? 

Ada lagi ker yang seumpama surveymonkey?

Ko boleh juga guna google doc, tapi aku tak pernah cuba. Aku dimaklumkan melalui email ada satu lagi iaitu survey gizmo. Baguslah jika ada pilihan. Survey gizmo spt yang diberitahu kepada aku boleh terus convert data dalam SPSS. Oleh kerana dah ada survey online yang "free" dan memenuhi keperluan research, samada suveymonkey mahupun survey gizmo, mengapa tidak dimanfaatkan. 

Contoh suvey menggunakan google docs...

So selamat mencuba....

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...