.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, April 22, 2016

Tajuk 850 - Mengejar ranking dunia dgn high impact journal ?

Anda perlu baca ini..... apa yang berlaku di RUOT ?

Berjuta RM dalam bentuk geran dan budget diberikn kepada IPTA saban masa... dan sebahagian besar duit tersebut berakhir dalam bentuk artikel low impact journals. Bila ranking uni disandarkan kpd high impact journal, maka semua IPTA berlomba2 untuk mencapai high impat journals - maka byk masa diperuntukkan utk menyiapkan artikel dan menunggu2 peluang utk mendapat Q1 misalnya. Bila dapat sahaja Q1, maka tersenyum lebarlah semuanya... jika tidak...masa dan duit terbuang.... berusahalah lagi.

Keadaan ini tidak wujud di Rembau University of Trust (RUOT). RUOT adalah satu2 IPT yang tidak hairan utk mengejar high impact journal sebagai satu amalan. RUOT hanya mensyaratkan setiap research mestilah berkolaborasi dgn agensi, industri, ministry atau organisasi yang releven bagi mengkaji "real problem" dalam society. 

- Dalam bidang education misalnya, fakulti di RUOT akan berkolaborasi dgn agensi membina software atau syarikat komputer atau perisian utk mengkaji isu VFrog misalnya. 
- Fakulti human ecology pula misalnya berkolaborasi dgn JHEOA utk mengkaji sikap anak2 orang asli terhadap pendidikan dan kerjaya masa depan mereka. 
- Fakulti Sejarah berkolaborasi dengan muzium negara untuk mengenalpasti kesahihan kisah2 dalam sejarah Malaysia. 
- Fakulti Alam Sekitar berkolaborasi dengan Syabas untuk membina alat mengesan bahan asing (spt heavy metal) dalam air paip... dan seterusnya. Inilah corak kajian di RUOT.

Maka.... secara tidak lansung.... dapatan kajian di RUOT tentunya mempunyai impact tinggi hasil kolaborasi tersebut lalu memudahkan dapatan kajian diterbitkan dalam high impact journals disamping mempunyai direct societal impact. 

Bukankah cara ini lebih mudah, straight forward - kajian di RUOT bukan sahaja ada societal impact malah berkemungkinan besar dapat diterbitkan dalam high impact journal... malah kalau tidak berjaya mendapat tempat di high impact journal sekalipun... impact pada society tetap ada.... bukankah ini lebih aulia?

Sementara itu kajian akademik master disyaratkn terbit 2 jurnal utk dihantar ke MyJurnal sebagai menyokong jurnal tempatan dan PhD pula 3 jurnal... 1 dgn MyJurnal dan 2 lagi atleast Q3 dan Q4 atau setara. Semua PG diberikn training penulisan jurnal semasa break 1st semester... tak ada hal punya.. tambahan ada 2 pegawai mat salleh bkerja diunit editing dan proofreading.

Wassalam

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...