.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, May 24, 2015

Tajuk 749 - Sumbangan kajian pada negara ? Perghh !!

Read and Share because it is RARE !

Inilah kisahnya ayah dan anak...

Seorang pelajar ingin sambung belajar lalu meminta sejumlah wang dari ayahnya untuk membiayai pembelajarannya. Sebelum memberikan wang kepada anaknya lalu bertanyalah si ayah:

Ayah: Apakah sumbangan kau sebagai anak kepada keluarga?"

Dalam kebingungan anak itupun menjawab.
Anak : Bukankah itu hak saya utk mendapat pembiayaan belajar dari seorang ayah?

Ayah: Nope !

Lalu dijawab oleh anaknya lagi

Anak: Bukankah itu tanggungjawab seorang ayah memberi pembiayaan pembelajaran kepada anaknya.

Bapanya dgn selamba menjawab: Nope ….. jawab betul2 sumbangan kau kepada keluarga jika nakkan wang tersebut.

Lalu dijawab lagi oleh si anak:

Anak: Emmm.. sumbangan saya adalah berusaha menjadi anak yang pintar dan berjaya dalam pelajaran....

Ayahnya tetap tidak juga menerima jawapan tersebut: Nope !

Anak: Camner saya nak jawab, saya masih belajar... belum mampu memberi apa2 sumbangan kepada keluarga… saya cuma ingin menjadi pelajar cemerlang, maka saya perlukan wang tersebut !

Ayahnya tetap tidak mahu menerima jawapan tersebut lalu dgn ringkas menjawab: Nope.... minta lagi thn depan !

Dgn nada yang agak kecewa maka si anak pula bertanya kepada ayahnya " masa ayah belajar spt saya dulu.. apakah pula sumbangan ayah kepada keluarga ayah?"

Silence.......

Maka.... sebelum tanya sumbangan kajian pelajar yang belumpun lagi dijalankan pd negara, tanyalah diri, sumbangan kajian sendiri dulu (jika adalah) ketika belajar (master / PhD) kepada negara... sebb byk lagi soalan "know-how" dan "know-what" yg lebih signifikan dan releven tentang research boleh ditanya...

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...