.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, May 24, 2015

Tajuk 747- 6 cara berfikir sebelum decide utk publish artikel

6 cara berfikir yang lebih wajar sebelum terbitkan artikel

1.Artikel anda dahulu perlu ada rujukan yang berstatus tinggi. Jika nak rujuk yang status pun tak tahu atau tak kisah status bahan yang dirujuk..., maka jgn lah berfikir nak membuat tulisan ilmiah... maybe 10 tahun lepas still OK. Jika tidak..tulis sahaja dalam majalah..

2. Format yang betul hanyalah generik, tetapi content yang berkualiti itulah yang susah. Anda tidak boleh hantar ke publisher yang berstatus kalau content tidak ada status dan rujukan pula tak tahu apa statusnya.... main rembat jer.

3. Menulis dulu then baru fikir mana nak hantar adalah tindakan memakai baju dulu baru fikir nak pergi mana. Silap2 dah bakai baju melayu then terfikir plak nak pergi main golf.. !

4. Dgn bantuan SV... atau memang anda ada pengalaman, tentukan journal yang berindeks jika anda menghantar bahan thesis (dianggap berkualiti) dalam bidang anda sendiri, Jika anda inginkan pengalaman dgn kemungkinan di terbitkan... maybe mulakan dahulu dgn journal peer-reviewed diindeks oleh DOAJ, Google Scholar, JSTOR, dll.... then dgn journal Q4 atau IF yang rendah dalam bidang anda sendiri.

Baca dan teliti "Instruction for authors" dan buat mengikut format yang diminta. Dah ada pengalaman dan ada bahan yang berkualiti.... teruskan dgn journal yang lebih tinggi.... !

5. Rujuk artikel2 lepas dalam journal yang sama sebagai panduan, dan sediakan utk international readers !

6. Semua orangpun ada serampang 2,3,4 mata. Ambil PhD utk tambah ilmu dan mengharapkan pekerjaan lebih baik (gaji lebih lah). Apa tujuan penulis hantar artikel kalau bukan utk promotion, KPI, pangkat, naik gaji, gi obersi present paper, boleh minta new grant, naik nama jabatan dll serampang lagi !!

OT 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...