.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, November 22, 2013

Tajuk 533 - Bila SV tidak supervised....

Aku agak hot…. sepanjang hari tadi aku isi borang claim menyelia 10 pelajar nun juah di Gunung Ledang dan kawasan sekitarnya…. byk masa dan duit minyak keta aku belanjakan utk memastikan bakal2 guru mengajar dengan betul…

Hujan2 pun hot ker bro?

Hujan tu kat luar…. Ni kat dalam lah….

Apa yang hot sangat?

Aku isi borang online…adalah aku claim dalam 4, 5 ratus (bukan juta2) maklumlah zaman canggih ni…semua online….then submitted ke pihak yang berwajib…. tup-tup adalah satu benda yang silap…maklumlah aku ni manusia yg kerdil…. then bila nak baiki…. kena ulang semula sebab sistem tak boleh review bila dah submitted….  Fuhhh... bayangkan kalau ko dah tulis claim dengan all the details…. then kena ulang semula satu-satu benda yang sama …. Terfikir akan otak bahagian left hemisphere aku ni....kalau cam ni  apa kelebihan sistem online dgn digital environment ni?

Aku no komen.... yg ko buat silap apsal?

Kenapa? Ko tak pernah buat silap ker? Kalau aku isi claim tu hari2 maybe tak der silap.... tapi kalau setahun sekali.... dgn sistem yang kejap macam ni kecap macam tu.... berlakulah benda2 silap ni...

Tapi aku pelik...bukan sahaja hantar on-line…kena print pulak borang yang dah di submitted …. kena pulak lampirkan macam2 dokumen dari surat lantikan, surat keluar kampus, laporan pelajar, catatan perjalanan, pendetailan tol, sehingga bayaran tol nak kena perincikan lagi….dari mana nak ke mana sedang dahpun ditulis sebelumnya utk pengiraan milage lengkap dengan waktu dan minit serta harinya sekali…. 

Terima jerlah bro….

Memang le aku terima…. sebab wpun claim tu tak banyak tapi signifikan... sebenarnya aku byk tak claim sebelum ini sebab hal2 begini…. Why don’t  they make it simple…. jgn byk sgt redundancy…. benda yang sama dibuat berkali2….

Abis ko nak tulis pasal apa plak dalam entry blog ko ni?

Lega bila dah keluarkan yang terbuku.... aku nak tulis sikit 2 kisah....

Kisah 1 - Satu message yang aku terima…dalam ShoutMix aku…spt berikut:



Aku tak dapat bayangkan bila pelajar dah baca 50 artikel tapi tak jumpa2 GAP…. Sedangkan setiap artikel mengupas kajian sambil membincangkan latarbelakang kajian, the known and the unkown, variables, models hatta the future research.  Pelajar boleh combine variables, ambil satu theory apply dalam different contact, hybrid the theories, upgrade dgn bina new model, validated the instruments dll…

Bila aku baca message tersebut…. Byk soalan dari jawapan yang aku dapat

Soalan apa?

Research adalah proses belajar …. dimulakan dengan LITERATURE SEARCH….yang asasnya membaca secara INTENSIVE dan EXTENSIVE. Membaca melibatkan berfikir supaya dapat menguasai apa yang dibaca.

Maka akupun terfikir….. apa pula jika pelajar tidak membaca secara intensive.... sedang yang membaca pun tak tahu apa nak buat? Terfikir lagi..... mana perginya SV yang bimbingannya diperlukan..... 

Kisah 2 – Potensi supervisee
Pagi tadi aku menghirup kopi sambil bersembang dgn seorang calon PhD sebuah IPTA.. yang dah 3 semester. Dia menjelaskan bahawa kajiannya adalah bbentuk eksperimen utk lihat keberkesaan pengajaran satu subjek “kenegaraan” terhadap self-improvement dan jati diri pelajar menggunakan soal selidik. 

Aku termangu… kerana selepas 3 semester,  calon PhD tersebut mengaitkan eksperiment dgn survey dan soal selidik…. mcm tak kena jer. Aku dengar sekali jer dah tahu…. pelajar tersebut tidak mendapat gambaran yg jelas antara kajian eksperimen dan survey….. takkan SV tak nasihatkan apa2…..lantas aku terus bertanya…. Mengapa buat survey sesuatu yang  terlalu abstrak…. Sedang dia boleh melakukan kajian kualitatif….

Apa jawapan pelajar tu?

Dia kata…. SV suruh dia fikirkan kajian survey hanya kerana SV cenderung kearah quantitative. Pelajar tupun diminta membaca….dan membaca…..tanpa arah tujuan.

Setelah berkenalan lanjut aku dapati pelajar tersebut yang juga pensyarah IPTA  banyak kelebihan ….bukan sahaja dia expert  subject “kenegaraan” tersebut….. dia juga mengenali ramai pakar (sebahagiannya adalah kenalan beliau) dalam bidang "kenegaraan"dan kenapa tidak menggunakan kelebihan tersebut bagi menjalankan kajian kualitatif yang lebih mengupas isu yang nak dikaji secara mendalam… sambil menemuduga pakar2 tersebut. Sementelahan beliau pula tidak arif tentang SPSS malah tidak ada lagi instrument (soal selidik) utk kajian yang kononnya bersifat survey tersebut.  Lagipun objektif kajian lebih memerlukan kupasan qualitatif bukan kuantitatif..

Jadi apa kesimpulan ko?


Aku nak masing2 buat ler kesimpulan sendiri…. itu lebih adil…. 

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...