.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, July 9, 2013

Tajuk 496: Amende FA, EFA, CFA, SPSS, SEM dan AMOS - Uji puasa anda !!

Selamat berpuasa bro….dan terima kasih atas semua yang menghantar ucapan Hari Lahir aku....

Sama ler dengan ko….tapi berpuasa tu adalah satu latent variable yang unobservable.

Amende ler pulak ko ni…. baru nak puasa dah melalut...

Sapa yang melalut? Aku nak kaitkan puasa dengan EFA, CFA, SPSS, SEM dan AMOS ! Aku nak  agi gambaran umum.... sebab istilah2 ni kadang2 susah nak dijelaskan.... jadi aku cuba permudahkan the main idea... tu jer!



Istilah FA, EFA, CFA, SPSS, SEM dan AMOS
ni macam kuih lapis... berlapis2 nak faham...

Apsal pulak... dah tak der keje lain ker?

Tulah ko.... ko ni slow sangat... cer kaitkan ilmu ko tu dengan amalan puasa...

Ko jgn buat kerja giler bro… mana ada benda2 tu dalam puasa…


Camni ler…. Puasa secara kualitinya adalah latent variables (unobservable – maksudnya tak dapat diukur darjah kualiti kepuasaan seseorang secara direct), namun kualiti kepuasaan ini dapat diukur dengan sebilangan observable variables (multivariate ler tu)  yang dapat diukur melalui pembinaan item soal selidik spt ko baca niat, ko tak makan, tak minum, tak muntah dengan sengaja, tidak mengumpat, tak buat kerja sia2 macam tido sepanjang hari atau berborak2 kosong dll. Maksudnya, semua observable variables tu….boleh menguji  kualiti puasa ko. 

Mak datok..... terkesima aku....

Katalah ko ada 20 observable variables yang boleh diukur dengan Likert scale....yang ko convert dalam bentuk 20 item soal selidik. Kesemua 20 item ini ko bina dari explorasi ko terhadap theory meningkatkan kualiti puasa dan perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti yang aku sebut di atas (baca niat, ko tak makan, tak minum, tak muntah dengan sengaja, tidak mengumpat, tak buat kerja sia2 macam tido sepanjang hari atau berborak2 kosong dll). 


Berbelit lidah dan tangan aku nak jelaskan
benda2 statistik ni....


Setelah ko membina 20 item, then ko boleh run Factor analysis (FA) melalui SPSS (dengan option principal components atau common factor extraction). Ingat SPSS hanya boleh run FA ! Dan proses ko running FA ini sebenarnya adalah EFA !! Aku tulis ni sebab tak ada pun EFA dalam analisis di SPSS.... yang ada FA sahaja. Maka FA yang ko run ini adalah EFA !!

Fulamak ko  waghih.... Rembau most wanted sungguh.... baghu den faham !!

Tu baru muqaddimah....tujuannya utk ko tahu, may be bagi 20 item tersebut…. terdapat 3 kelompok variables atau 3 faktor yang menyumbang kepada darjah kualiti kepuasaan ko… katalah 3 faktor tersebut adalah:

Faktor 1 – Tak memasukkan apa2 dalam badan (Item 2, 5, 7, 16, 18)

Faktor 2 – Elak perbuatan sia-sia (Item 1, 11, 12, 13, 17)
Faktor 3 - Melaksanakan amalan sunat (Item 3,6, 8, 9, 10, 20)

Item yang dibuang kerana mengukur lebih dari satu factor adalah item 4, 14, 15, 19. 
Inilah hasil dari EFA yang ko perolehi melalui SPSS iaitu terdapat 3 faktor yang menyumbang kepada kualiti puasa setelah ko tetapkan loading value katakan kepada 0.4. Tiga faktor tersebut adalah

(1) Tak memasukkan apa2 dalam badan (5 Item);
(2) Elak perbuatan sia-sia ( 5 Item)
(3) Melaksanakan amalan sunat (6 Item). 


Sementara itu terdapat 4 item yang perlu dibuang kerana mengukur beberapa factor dalam masa yang sama. Then ko boleh run pulak Cronbach’s alpha bagi setiap factor mahupun keseluruhan soal selidik ko utk mendapatkan reliability soal selidik ko

Fuhhh.... cam tu plak.... bertambah keterkesimaan aku bro...

Abis CFA kat mana pulak?

CFA adalah langkah seterusnya bagi menentukan atau menguji samada struktur model kualiti puasa ko tu (dgn 3 faktor) padan dengan struktur model yang ko hipotesiskan.  Maksudnya, ko lukis struktur model yang mengaitkan ketiga2 faktor tersebut (IV = exogenous) dengan kualiti puasa (DV = endogenous) dengan AMOS.

Katalah ko ada 2 model yang ko lukis / bina menggunakan AMOS then ko kena uji mana satu model yang fit dengan data yang ko ambil dari responden kajian. Langkah ini dinamakan penentuan the goodness of fit yang menggunakan data responden soal selidik dalam SPSS yang ko run atas model tersebut. Analisis kesepadanan model atau juga dinamakan  structural equation modeling (SEM) analysis.  SEM hanya boleh dijalankan jika ko ada AMOS. AMOS adalah perisian yang dihasilkan oleh SPSS utk SEM analisis dengan data dlm SPSS. Proses inilah yang dinamakan CFA !!

Ingat ....AMOS didatangkan sekali dalam pakej SPSS.

Ini bermakna, jika model yang ko cadangkan tersebut tidak sepadan dgn data dari responden kajian, SEM akan memberikan cadangan perkaitan antara variable2 dalam model hipotesis yang ko cadangkan berdasarkan indek2 tertentu.

Fuhh... mula berpinar otak aku... cer ko tolong ringkaskan bro...

OKlah aku ringkaskan….

1. Baca teori tentang kualiti puasa


2. Bina soal selidik dgn sebilangan item (sebagai variable yang diukur) bagi explore berapakan factor yang wujud dalam meningkatkan kualiti puasa (latent and unobservable variables) dari teori yang ko explore 

3. Edar soal selidik kepada responden dalam 100 – 300 orang dan run data soal selidik tu dengan Factor Analysis SPSS. Ini adalah EFA !!

4. Ko akan dapat bilangan faktor dari output seperti Scree plot. Buang item yang bertindih dan dapatkan item-item yang benar2 mengukur latent variable berdasarkan nilai loading factor (katakan ko tetapkan 0.4). Item2 dengan nilai <0.4 ko boleh singkirkan. Malah item2 yang mengukur 2 faktorpun boleh disingkirkan

5. Bila soal selidik baru hari hasil langkah 1 - 4 dgn buang beberapa item. Katalah dari 20 item... ko dapat 15 sahaja dgn masing2 5 bagi setiap faktor...sebab 5 item dah dibuang. 

6. Bina beberapa model secara hypothesis (andaian) tentang kualiti puasa yang kaitkan 3 faktor tadi iaitu 
Tak memasukkan apa2 dalam badan; Elak perbuatan sia-sia dan Melaksanakan amalan sunat sebagai IV (exogenous) dan hubungannya dengan kualiti kepuasaan sebagai DV (endogenous). Model ini ko bina / lukis dengan AMOS !!

7. Edar soal selidik kepada responden yang baru, katalah 300 orang atau lebih utk jawab soal selidik yang baru.

8. Lukis model dengan AMOS. Run data dari responden  menggunakan SPSS untuk menguji model yang ko lukis dengan AMOS. Inilah proses yang dinamakan SEM testing untuk menentukan mana satukan dari model-model yang ko hypothesized sepadan dengan data SPSS yang ko ada. Proses yang sedang ko jalankan ini adalah proses CFA.

Tu dia.... baru aku faham maksud semua benda2 pelik tu... mekasih.. mekasih bro...tapi bro?

Apa lagi...?

Aku belum beli baju raya lagi....hu hu !

Cis.... cam budak2....apapun wallahualam dan Selamat Berpuasa....

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...