Aku macam tak percaya…. pejam celik dah ada 792 entry dalam
blog ini. Dari jumlah itu, aku telah menulis 499 tajuk berkaitan penyelidikan,
statistik, proposal dan penyeliaan. Tajuk entry yang sedang aku tulis ini menjadikan
kesemuanya berjumlah 500 dari keseluruhan 792 entry!! Ini bermakna selang 1.7
hari aku menulis satu entry !! Fuhh… tak cayo den !
Semua ini berlaku hanya dalam tempuh 2 tahun 10 bulan. Aku jangkakan, jika kesemua 500 entry aku ini
ditulis dalam bentuk buku, mungkin buku tersebut mencecah lebih 1000
mukasurat.. menyamai 3 atau 4 thesis PhD
!! Wow…. dan sempena Tajuk ke 500, aku ingin menyorok skit sejarah penghasilan
blog drotspss ini.
Suatu pagi, pada tanggal 10.10.10 kira-kira 2 tahun 10 bulan
yang lalu, aku cuba-cuba membina blog “SPSS
- Suka Penyelidikan Suka Statistik” dengan membuka akuan di blogspot. Akupun
memilih email aku sebagai zahinothman@gmail.com
sempena nama anak aku Zahin Zafran. Kemudian aku mengambil anak bongsu aku
Zafri Zulqarnine…. untuk menghiasi blog ini sebgai icon. Kini Nine telahpun
berumur hampir 3 tahun. Aku juga selitkan ShoutMix supaya dapat berinteraksi
dengan pembaca blog. Sayugia aku nyatakan disini bahawa selepas setahun, blogspot
dan ShoutMix telah mengenakan periodical payment kepada aku kerana blog aku
telah melebihi capacity “free” yang mereka tawarkan.
Dorongan untuk membina blog ini datangnya dari semangat aku
utk membantu pelajar kursus Metodologi Penyelidikan dalam Pendidikan (EDU5900).
Rata-rata pelajar aku adalah guru dan pegawai dari KPM yang ingin mengambil
master. Terdapat beberapa orang calon PhD juga dalam kelas aku.
Aku ada kecenderungan membuat sesuatu, wpun aku tak mahir,
dgn cara meletakkan diri aku dalam “tekanan”. Aku asalnya tak minat blog dan
aku tak tahupun menghasilkan blog. Maka aku paksa diri aku utk memulakan
sesuatu dan akhirnya terhasillah www.drotspss.blogspot.com
yang sehingga kini mempunyai 792 entry keseluruhan, dengan hits melebihi
setengah juta serta follower seramai 1715. Sepanjang mengajar EDU5900, aku
menyedari betapa kursus tersebut tidak memberi impak maksima malah gagal
meletakkan pelajar dalam landasan yang betul sebagai bakal penyelidik.
Kesempatan berbincang dengan pelajar juga mendedahkan mereka memerlukan sesuatu
yang lebih dari sekadar pengetahuan jenis2 rekabentuk kajian ataupun teknik2
persampelan yang boleh saja dibaca terus dari buku2 teks. Dari situ, aku mula mengimbas
kembali teknik yang telah aku gunakan semasa belajar di Adelaide, Australia…
sehingga terhasilnya penulisan tentang pendekatan seperti hybridization, SIMEC,
OFOT, ZDOT, aplikasi Mendeley, RFOT, KOT dan seumpamnya yang aku tulis entry
demi entry. Malah, aku juga telah menjadi trend setter kepada bengkel intensive
melalui PENULISAN CEPAT TESIS.
Aku juga menulis secara rasional mengapa banyak amalan penyeliaan
turun temurun yang tak efisyen lagi seperti amalan penghasilan proposal yang
kononnya perlu mencapai satu tahap yang
tidak selari dengan tujuan proposal itu sendiri. Amalan penghantaran
proposal Chapter demi Chapter serta isu tajuk basi dan tak original telah aku
kupas kerana amalan yang tersebut juga telah diturun temurunkan tanpa alasan
yang wajar.
Posisi SV sebagai durian manakala supervisee adalah timun
ternyata suatu yang perlu diberikan perspektif baru. Tajuk entry “Anda lebih
terror dari SV” adalah satu kupasan kepada taboo durian-timun ini yang menguasai dunia siswazah. SV bukan maksum
atau Wikipedia yang tahu segala2nya !
Juga aku pohon maaf kepada pencinta bahasa kerana bahasa
dalam blog ini terlalu santai kepada sebahagian “para cendiakawan” dan “para
bahasawan”. Tapi “ada aku kesah” jika mesej yang aku ingin sampaikan dapat
diterima oleh majority pembaca blog. Aku percaya…. majority ini lah yang memberi
impak kepada nilai min dan variance, yang digunakan dalam apa jua statistic
inferens, bukan 2, 3 orang yang boleh dianggap sebagai outlier yang dalam
kebanyakkan kes, perlu diabaikan sahaja kewujudannya.
Kenapa ada “aku”, “ko” dan “bro” dalam penulisan blog ini?
Ini kerana, aku percaya sukar utk menyampaikan mesej jika hanya “aku” sahaja
yang menulis tetapi tiada “ko” dan “bro” yang mempersoalkannya. Aku tak mahu
jadi “SV” yang hipokrit, yang hanya tahu memberi arahan tetapi dalam masa yang
sama juga aku adalah “pelajar” yang boleh memberi respon kepada arahan
tersebut. Jadi “aku” dan “ko” dalam penulisan blog ini memberikan ruang
perbincangan yang lebih rasional, terbuka dan adil. Aku tidak mahu perbincangan
antara SV dan pelajar menjadi “bias” kepada SV.
Aku juga menulis tentang kewujudan spesis SV yang menobatkan
diri mereka sendiri sebagai “insan sempurna” dalam dunia penyelidikan apatah
lagi dengan gelaran Prof…. maka muncullah entry seperti “Bila Prof jadi
Maradona” bagi meletakkan “batu asas” yang lebih adil bila memberikan judgment
kepada hasil penyelidikan pelajar.
Aku juga banyak menulis fenomena “tajuk basi”, “tak original” dan “tajuk dah
banyak orang lain buat” yang melemaskan sebahagian besar pelajar. SV berhak
menuding jari mempersoal tajuk kajian pelajar namun, ada kalanya kegagalan
melihat “tajuk basi” tersebut adalah hasil dari “kebasian pengetahuan” yang dimiliki SV sendiri dan ini tidak adil
bagi pelajar. Jadi anda bacalah entry-entry tersebut.
Sayugia dinyatakan disini, aku juga bukan insan perfect jauh
juga dari menjadi SV yang ideal. Aku cuma menulis perihal dunia pascasiswazah dari satu
perpektif yang berbeza secara rasional bagi memberikan keadilan kepada semua
pihak. Dalam penyelidikan, tak perlu ada pihak yang percaya mereka terlalu
superior dan satu pihak lain pula terlalu inferior !
Juga aku menulis bahawa Semester 1 adalah semester paling
signifikan utk SV dan supervisee berbincang secara serius dan terancang…. utk
membina satu proposal yang mantap, sedang amalannya Semester 1 adalah seperti semester
honeymoon bagi pelajar dan semester “wait and see” bagi supervisor….. Aku juga
menulis bagaimana kalutnya pelajar
mencari tajuk kajian di Semester 1 untuk dipersembahkan kepada SV sedang
keutamaan melakukan “Intensive dan Extensive Literature Search” sebelum
pencarian tajuk tidak lansung diendahkan. Bagi aku, pencarian tajuk kajian
adalah perkara nombor 10 untuk dilakukan, bukan nombor wahid !! Bacalah entry
aku berkaitan perkara ini.
Aku juga sangat menitikberatkan “teknik penulisan” dan penulisan
rujukan. Ini kerana penguasaan keduanya telah membantu aku defend proposal doctorate aku dalam tempoh 3 bulan
sahaja dan menyiapkan penulisan keseluruhan draf lengkap tesis aku dalam tempuh
1 tahun 10 bulan. Sila baca entry 99 dan 100 untuk tahu lebih lanjut. Tempoh
ini termasuklan menyiapkan sendiri animation dan questionnaire, melaksanakan
interview dan menjalankan 3 kali pilot (2 di Australia dan 1 di Malaysia) bagi
menguji animation yang aku bina. Kajian aku juga melibatkan dua department,
Education dan Chemistry Department. Atas sebab itulah aku sgt simpati kepada
pelajar yang setelah 5 semester menunjukkan dedikasi yang tak berbelah bagi tapi
masih gagal menyiapkan proposal yang memuaskan
hati SV. Namum sebagaimana lazimnya, terdapat pelajar yang memang tidak
fokus, malas dan culas….. dan mereka ini adalah selumbar kepada SV dan dunia
penyelidikan dan tak termasuk dalam perbincangan yang aku maksudkan.
Kehadiran perisian seperti Zetero dan Mendeley yang percuma
atau Endnote yang berbayar, perlu dimanfaatkan bagi mengurus artikel dan
penulisan. Sungguh aku hairan dan terkesima 23 x apabila ada IPTA yang
mensyaratkan penulisan citation / references ikut format IPTA tersebut dan
bukan format standard. Sedang IPTA tersebut juga menghantar ramai pelajar ke
IPTA lain dalam dan luar negara yang tidak mengikut pun format IPTA tersebut. Jadi kenapa perlunya format citation
/ references yang berbeza dari format yang standard? Aku analogikan situasi ini
samalah seperti meminta pelajar menggunakan MS Word kemudian mensyaratkan
penggunaan font sendiri yang tiada dalam MS Word tersebut – tak ke pelek ?
Terima kasih kepada semua pembaca blog drotspss yang memberi
komen dan terus membaca…. Juga warga DSG – doctorate support group yang
sporting serta group event organizer – Malaysia Postgraduate Workshop Series (MPWS) yang membawa dunia blog ke satu tahap baru. Juga kepada
pembaca buku “Tulis Tesis Cepat”, “Mendeley”, “Atlas.ti” serta “Asas Penulisan
Tesis, Penyelidikan dan Statistik” moga terus berusaha untuk mencapai impian
anda. InsyaAllah projek buku ke lima blog drotspss ini iaitu “Tulis Tesis Cepat
Siri 2 – Semua OK dgn OT” yang mengupas semua 6 teknik dalam KOT Cycle
akan bermula sedikit masa lagi.
No comments:
Post a Comment