.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, July 14, 2011

TAJUK 159: DROPBOX LAGI... FANTASTIC....U'LL BE AMAZED !!!

Saya telah mempelawa beberapa kenalan untuk install DB kerana dijanjikan extra storage, iaitu 0.25 GB bagi setiap kenalan. Ternyata telah ada 7 melakukannya dan saya dapat extra storage tersebut. Terima kasih kepada Linda, Hasha, Faridah, Fahmi, Rahayu, Wid dan Raihan apabila saya menerima email berikut dari pihak DB....dari 2 GB saya kini mendapat 4.25GB free dan nilai ini akan terus meningkat... Yang belum install sila dapatan satu pengalaman baru dalam meneruskan kerja2 penulisan anda....


Hi Othman,
Linda installed Dropbox after getting your invite. To thank you, we've awarded you 250 MB of bonus space. You now have 2.5 GB on Dropbox!

Hasha installed Dropbox after getting your invite. To thank you, we've awarded you 250 MB of bonus 
space. You now have 2.75 GB on Dropbox!


Faridah installed Dropbox after getting your invite. To thank you, we've awarded you 250 MB of bonus space. You now have 3 GB on Dropbox!


Fahmi Zaidi installed Dropbox after getting your invite. To thank you, we've awarded you 250 MB of bonus space. You now have 3.25 GB on Dropbox!


Rahayu MF installed Dropbox after getting your invite. To thank you, we've awarded you 250 MB of bonus space. You now have 3.5 GB on Dropbox!


Widyawati Simarani installed Dropbox after getting your invite. To thank you, we've awarded you 250 MB of bonus space. You now have 4 GB on Dropbox!


Raihan installed Dropbox after getting your invite. To thank you, we've awarded you 250 MB of bonus space. You now have 4.25 GB on Dropbox!

Semalam saya membuka satu folder dalam DB saya yang mengandungi file satu buku yang sedang saya tulis. Setelah dua jam mengedit... sayapun save dan close file tersebut, dalam komputer notebook saya. Dalam masa yang sama saya perhatikan icon DB dalam desktop saya ada insyarat satu file sedang di update.... Dalam masa beberapa minit, file buku saya dalam desktop telahpun ter update sebagaimana file dalam notebook saya!! 

Phew.... ini bermakna..... kedua2 file dalam DB dari dua komputer berasingan ter update serentak!! Apabila saya balik dan membuka pula DB komputer netbook saya..... file yang sama telah ter update juga. Wpun saya guna 3 komputer... notebook + desktop + netbook....dgn DB, ianya seperti saya menggunakan hanya satu komputer sahaja !! Sebarang file yang di tambah, delete atau update dalam mana2 komputer, akan berlaku perubahan yang sama dalam 2 komputer yang lain. Inilah yang dikatakan tak perlu lagi thumbdrive !! 

Saya tak puas hati.... lalu membuka komputer wife saya yang tak ada DB. Saya buka www.dropbox.com dan log in..... ternyata file yang sama telah sedia menunggu dalam website DB pada komputer isteri saya.. seolah2...anda boleh buat kerja dimana sahaja dengan mana2 komputer !! Malah anda boleh gi mana sahaja tanpa perlu bawa komputer jika ada kemudahan komputer atau ada komputer member yang boleh dipinjam.... asal ada internet connection.


Wife mulanya skeptikal.... tak yah lah DB... guna google doc pun sama juga (dia membebel...)....sebab dia ni pengguna google doc sejak dulu lagi.... tapi bila saya demo kelebihan DB.... cair terus wa cakap lu....tak sabar2 dia terus install DB.... he he...

Moral of the story..... Inilah satu inovasi yang akan memudahkan pelajar siswazah menulis thesis dimana juga as long as ada internet connection...

Jadi tak salah anda cuba.... you will be amazed !! Ini bukan bermakna anda perlu masukkan semua file dalam DB. Masukkan sahaja file yang anda sedang bekerja... seperti thesis atau assignment...bila dah siap dan hantar pada sv anda, boleh sahaja simpan dalam harddisk. 
Kenapa saya senyum....?
Sebab ayah dah belikan DROPBOX saya.... lepas main saya campak jer mainan dalam kotak tu... hehe
Cayolah ayah den !!


Juga jangan ler simpan nombor akuan bank atau pic posing giler2 dalam tu....terutama yang belum kahwin.... bahaya !! Ingat tu....

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...