.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, June 21, 2013

Tajuk 488: Aku, Sultan Mizan dan UNISZA - Dua penyakit MERBAHAYA menulis tesis yg tak disedari

Bro….esok aku akan ke UNISZA… buat kali ke 3. Aku bimbang kawan2 kat Unisza jemulak tengok muka aku….

Aku tabek... ko macam serasi jer dengan UNISZA...

Ko nak tahu kenapa?

Mestilah.....aku nak tahu...

Sebab ada org pernah tegur wajah ensem aku ni ada mirip2 Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin tau... Sultan Trengganu.... :-)


Tengok ada iras2 tak.... 

He he bro.. cayalah..... 

Ok..ok..cukup... nanti ada yang perasan plak... semua tu adalah kebetulan dan suratan... 

Hari ini suara aku masih serak2 dan macam susah nak keluar. Apapun aku tawakkal….esok ada bengkel.... Kena jaga suara dan tak boleh over shouted… kali ni kena slow and steady…

Aku nak sentuh sikit jer…. dua penyakit yang banyak dihadapi oleh calon PhD / Master. Jika tak diubati… dibimbangi akan menjadi parah. Mujurlah penyakit ini tidak berjangkit. Oleh kerana ramai yang kena penyakit ini, maka semua orang dah tak anggap ia satu penyakit.

Apa ko cakap ni bro… aku tak faham

Nak analogi lah tu !
He he tau tak per…

Penyakit ni macam satu wabak… macam deman bola sepak piala dunia. Semua orang tiba2 cakap pasal Messi…. Rooney… bangun lambat kerana piala dunia… marah2 kerana piala dunia…. Tiba2 jer ko sorang ajak dia orang cakap pasal piala Sudirman ! Tak ker kena penyepak tu ! 


Jadi orang akan anggap ko ni sakit sebab ko sorang  cakap pasal badminton … pada hal ko OK jer… … yang ramai2 deman bola sepak piala dunia tulah yang tak sedar mereka sakit !! 

Fuhh.. terkesima aku nak faham analogi ko yang yang penuh berfalsafah tu…

Jgn susah2 meh aku huraikan dua penyakit tu. Penyakit yang ada pada pelajar yang nak menulis tesis. Katalah ko adalah pelajar tersebut... he he

Pertama: Penyakit TAK SEDAR


Penyakit TAK SEDAR cara penulisan tesis ko yg sangat tidak efektif. Penyakit ini akan menyebabkan ko menulis merangkak2 dengan penuh kepayahan… dan ko anggap perkara ini mcam biasa jer….so bersusah payah ler ko sepanjang ko menulis tesis....ko tak sedar pun ko ada penyakit.... apa yang ko sedar....lagi payah ko tulis lagi ko perasan yang ko sedang bekerja kuat utk menulis thesis ko. So ko redha menerima kepayahan tersebut…...yang sebenarnya terjadi akibat kejahilan ko sendiri !

Mak oi… kerasnya hukuman ko pada yang terkena penyakit ni bro…. abis yang kedua?

Kedua: Penyakit SEDAR 


Penyakit SEDAR bahawa ko sedar cara penulisan tesis ko memang tak efektif … sebab ko rasa payah sungguh nak progress dalam penulisan... dah 3 semester tak banyak progress.... tapi ko malangnya TAK SEDAR ler pulak rupanya ada cara yang lebih efektif ! So ko teruskan jer lah cara ko yang tak efektif tu...

Penyakit ni lagi berat bro. Ko tahu cara menulis tesis ko tersangatlah lembabnya tapi ko buat derk jer… sebab ko lihat semua kawan2 ko sama lebih kurang macam ko… so ko ingat mmg tak ada cara yang efektif...pun relex jer… sehingga ko tak sedar yang sebenarnya ada cara penulisan yang efektif...... jadi ko juga termasuk dalam kejahilan diri sendiri.

Abis tu cam ner bro? 


Abis apa pulak… abiskan jerlah tulis thesis ko tu wpun terpaksa menempuh kepayahan. Contohnya betapa ramai pelajar yang masih tidak menggunakan DCOT (Document map of thesis) ataupun FBOT (filtered based on theme) dengan Reference Manager bro… malah berapa ramai yang tak sedar perlunya OFOT (One file One Thesis) atau guna page break dan split viewutk utk menulis secara effective! 

Jadi ramailah yang masih TAK SEDAR, wpun tinggal di KESEDAR dan belajar pulak di UNISZA........ bahawa penulisan tesis yang susah itu samada ko sedar atau tidak....sebenarnya boleh dipermudahkan dengan teknik penulisan yang efektif !!

Fulamak sampai ke situ observation ko bro.... lansung aku tak pernah terfikir.... aku main tulis jer.....apapun selamat sampai ke KT.... Teganu Kite !!

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...