.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, December 28, 2015

Tajuk 825 - Apa kaitan innovative dgn thesis?

Post ini sambungan post sebelum ini bila aku tulis, work smart bukan bermakna an easy way. Work smart bermakna bekerja dgn effective dan efficient, yang brmula dari work hard mendalami pengetahuan dan kemahiran yang berkaitan.

Ini bermakna, membuat research dan menulis thesis memerlukan “work hard” diperingkat awal… menguasai kemahiran dan mendalami pengetahuan yang perlu… maybe tidak memerlukan masa yang lama utk diikuti dgn work smart. Tapi aku tidak boleh halang mereka yang berpendapat, tiada short cut dalam dunia PG… bukan PhD namanya jika semua nak senang !

Innovative bermakna producing more effective device or process, or application of better solutions. Jadi menghasilkan innovative adalah sukar kerana melibatkan usaha mempermudahkan suatu yang asalnya kompleks. Namun apabila innovative terhasil (spt waze misalnya) maka kerja-kerja seterusnya akan menjadi effective, efficient, easier, produktif.

Thesis juga kompleks. Maka perlu ada unsur innovation dalam process yang kompleks bagi phasilkan thesis secara lebih effective dan efficient. Peningkatan syarat bergrduate bagi calon PhD mesti menghasilkan 2 jurnal high impact / scopus menuntut thesis dan research dijalankan dgn lebih innovative bg mencapai tujuan tersebut.

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...