.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, December 28, 2015

Tajuk 816 - Anda masih belum HOT... FIND and FILL your own GAP !

1. Research adalah part and partial kepada penyelesaian masalah yang melibatkan decision making, bermula dari pemilihan masalah yang novel dan signifikan (bukan bermula dgn mencari research gap) sehinggalah kepada penentuan analisis data. Research juga melibatkan analysis, evaluation and akhirnya synthesis utk menunjukkan contribution kepada knowledge dan kesemua ini memerlukan HOT – higher order thinking.

2. HOT tidak muncul hanya kerana anda bergelar PG…. minta maaflah.... dan HOT memerlukan pengetahuan dan pemahaman yang “comprehensive” yang kemudiannya diterjemahkan dalam bentuk tulisan dalam tesis yang mestilah “understandable” bukan sahaja kepada anda tetapi lebih2 lagi kepada readers / examiners.

PG yg baru saja graduated dan dah ada title DR pun belum mjamin cukup HOT... jadi jgnlah terover....

3. Pengetahuan PG tidak comprehensive kerana wujud “knowledge gap” yang ada pada majority PG, ditambah dgn perbagai jargon, terms, konsep, theory, analisis data, yang baru dan alien bagi mereka yang novice ini.

Tak hairanlah jika penjelasan dan rasional yang ditulis oleh PG dalam tesis tidak jelas dan sukar difahami kerana PG sendiri tidak mempunyai pengetahuan yang “comprehensive” utk membuat penjelasan / rasional secara “understandable”.

Aku ambil contoh assumption multivariate outliers yang diukur dgn “Mahalanobis distances” yang perlu dipenuhi dalam analisis MANOVA. Bagaimana PG dapat jelaskan konsep ini jika tidak terlebih dahulu membuat pembacaan untuk mengetahui dan memahami aplikasinya spt yang diperlukan dalam research?



4. Jadi bayangkanlah bila PG diawal2 semester yang dirinya sendiri penuh dgn “gap” disuruh pula mencari “research gap” yang pada aku bukan satu keperluanpun.... ditambah dgn definisi "research gap" yg serba kabur dan kelam kabut…. mana tak PG melilau dan meraban ke sana ke mari... .

5. Pembacaan jurnal secara sistematik, bermula dgn pembacaan abstract dan pengumpulan artikel yang releven.... diikuti dgn snowball akan mendedahkan sedikit demi sedikit gap pada diri PG... dan gap ini hendaklah dipenuhi dgn pembacaan tambahan dari pelbagai sumber, workshop tanpa terlalu bergantung kepada coursework yang bersifat umum...

6. Oleh kerana research sentiasa berkembang…. terbukanya pelbagai bidang baru… extension dan evolving, dari segi theory dan industri... bukan sahaja PG yang mempunyai knowledge gap, SV juga berkemungkinan mempunyai situasi yang sama.

7. Gap juga wujud jika expert hanya tahu pendekatan quanti tapi tak kuasai pendekatan quali atau sebaliknya sdg kedua2nya ada keperluan malah sering digabungkn.

Tentu besar gap bila seorang expert dlm sesuatu bidang bkata tak kuasai quanti... tak tahu nk analisis itu dan ini... maka tpaksalah PG mendptkn expert lain pula...

Bukankah ini juga satu gap?

Tarik nafas....

Research diperlukan utk mengembangkan knowledge dan perkembangan ini akan menjadi sukar jika PG sendiri memiliki pelbagai gap !

Fill your own gap bro !

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...