Kajian diperlukan bila ada isu / fenomena / argument yang menarik perhatian. Bagi memahmi isu tersebut, data diperlukan supaya penjelasan dapat diperolehi yang membawa kepada:
a. “contribute to knowledge in that particular issue”
b. “add something to knowledge relevance to the issue”
c. “advanced the knowledge related to the issue”
lalu terus mengundang keperluan kajian2 lanjut.
Perhatikan contoh kajian berikut. Kajian pertama sampai ketiga tidak boleh menjawab "So What" dan mengundang kajian lanjut.. sambil adanya contribution to knowledge.
Kajian empat... tidak sesuai utk kajian sebab boleh dijangka jawapan "So What"... dan tak jelas contribution kepada knowledge.
Sila baca betul2.....
Kajian Pertama:
Keberkesanan inquiry-based learning strategy dalam pengajaran maths
.
Contribution to knowledge:
Kajian menunjukkan inqury-based strategy memberi kesan positif kepada kumpulan pelajar high achiever berbanding dgn low achiever.
So what?
Strategy ini perlu dijalankan dgn mengambilkiran latar belakang akademik pelajar... maka kajian lanjut diperlukan utk mencari jalan bagaimana pula teori strategy ini berpotensi pula utk kumpulan2 pelajar – berbeza gender, motivasi, lokasi, berbeza topic pengajaran dll lalu memberikan lebih pemahaman kepada teori yang berkaitan.
Kajian Kedua:
Pembinaan qnaire utk mengukur tahap ketagihan FB dalam kalangan PG?
Contribution:
1. New instrument yang dibina berasaskan construct A, B, C dan D
2. Menunjukkan 4 faktor utama menyumbang kepada ketagihan PG terhadap FB
So What?
Kajian akan datang boleh menggunakan instrument tersebut utk mendapat pendetailan berdasarkan PG dengan demografi yg berbeza pula yang menumbang kepada pemahaman lanjut dari teori yang digunakan utk membina instrument
Mendalami 4 faktor tersebut secara qualitative pula
Kajian ketiga:
Kajian penggunaan combinasi beberapa catalyst P, Q, R dalam meningkatkan keberkesanan combustion buangan kelapa sawit
Contribution:
1. Mendapatkan evident ciri-ciri dan ratio catalyst dan kombinasi yang berpotensi meningkatkan efficiency combustion kepada alam sekitar melalui pembinaan combustion simulation berdasarkan theory effective combusion
So What?
Kajian lanjut perlu dilakukan utk mendalami aspek perubahan fizikal dan manupulasi variable lain spt pressure dan temperature mengunakan kombinasi dgn ratio yang berbeza bagi meningkatkan lagi cost effective combustion simulation…
Kajian Keempat:
Contoh isu Smart School (yang sedikit masa dulu yang mengundang perlbagai kajian)
Kajian keberkesanan SS dalam meningkatkan kompetensi guru menggunakan ICT.
Contribution yg boleh dijangka yanpa perlu kajian:
Menyenaraikan 4 faktor utama dalam memastikan perlaksanaan SS disekolah iaitu
a. menyediakan makmal computer yang lengkap disetiap sekolah
b. menyediakan sokongan teknikal / teknisyen
c. membekalkan software setiap subjek
d. menyediakan latihan guru yang berterusan
Persoalan:
Adakah dapatan di atas satu contribution kepada knowledge?
Adakah dapatan di atas tidak boleh dijangka sehingga memerlukan kajian PhD?
Adakah pihak KPM tidak mampu mengkaji / dptkan feedback / berfikir akan 4 faktor di atas?
Adakah pelajar akan declare bahawa SS tak berjaya dan patut dimansuhkan sahaja?
So what?
KPM perlulah bekalkan makmal, technical support, software dan latihan guru… tu jer… tak payah ler nak buat kajian lanjut….
Jadi kajian spt ini tidak sesuai sebab boleh dijangka dan tidak menambah kepada teori secara signifikan....
Kesimpulan:
Simpulkanlah sendiri….. jgn terbelit tangan dan kaki…. tak tahu apa yang dikaji…. lantas memakan diri .. dan menghakis motivasi !!
OT
No comments:
Post a Comment