Bro tolong bagi tahu aku….. persoalan yang bermain diminda aku ni….
termasuklah persoalan samada kajian yang aku buat bertaraf master ataupun PhD. Camner nak beza antara master dan PhD?
SV ko tak bagi tahu ke?
Ada… bila aku tanya beza MSc dan PhD dia bagi tahu…. “U buat
jer dulu….. nanti saya tengok”. Kalau macam tu tak yah jawab pun tak per….
Relex lah bro….cam nilah…aku bagi satu contoh mudah….. katalah
satu kajian ada 5 persoalan kajian dan salah satunya adalah seperti berikut:
Apakah faktor mempengaruhi penggunaan ICT dalam
pembelajaran pelajar di IPTA ?
Cuba teka…. adakan ini kajian master atau PhD?
Ko lagi terok dari SV aku… main teka2 pulak !!
Ala….cuba lah teka dulu…nanti aku jawab !
OK….. emmmm ini persoalan kajian master !!
Salah…
Cam tu PhD lah….
Pun salah.....
Alahai…. jgn lah ko confusedkan aku lagi….
Salah sebab jawapannya adalah "Kedua2 sekali….boleh MSc ataupun PhD" !!
Salah sebab jawapannya adalah "Kedua2 sekali….boleh MSc ataupun PhD" !!
Maksud ko?
Maksud aku..... persoalan kajian boleh sama tapi proses menjalankan kajian tu yang berbeza.... PhD lebih mendalam.........ni adalah perbezaan secara umum kajian master dan PhD dalam menjawab persoalan kajian di atas.
1. Kajian MSc boleh menggunakan instrument sedia ada, adopted atau adapted. Instrument ini disemak validity dan diuji reliability. Kajian PhD
menggunakan literature utk dapatkan construct dan bina instrument sendiri yang
kemudian diuji validity dan reliability.
2. Kajian MSc maybe sekadar uji content validity dgn experts. Kajian PhD uji validity dengan content validity dgn experts dan menguji lagi dgn criterion
validity, diikuti dengan factor analysis bagi mengurangkan jumlah
item dan bagi mendapatkan jumlah construct yang related.
3. Dengan data yang dikutip dari soal selidik, kajian MSc
boleh menjalankan analisis deskriptif dan menjalankan multiple regression utk
mengetahui factor peramal yang paling mempengaruhi penggunaan ICT dalam
pembelajaran pelajar di IPTA. Kajian PhD pula, analisis structural equation
model (SEM) digunakan bagi membentuk perkaitan antara factor peramal dengan penggunaan
ICT dalam pembelajaran pelajar di IPTA dalam bentuk model yang sepadan.
Lagi.....kajian MSc maybe menggunakan sample secara convenience manakala kajian PhD menggunakan sample secara rawak.
Jadi kajian
PhD membina instrument sendiri serta membuat validation secara lebih rigorous. Walaupun kedua-dua kajian master dan PhD dapat
menentukan factor peramal paling dominan dalam mempengaruhi penggunaan ICT dalam
pembelajaran pelajar, kajian MSc hanya memberikan hubungan direct
IV dan DV setelah dianalisis dengan multiple regression sedangkan kajian PhD dapat memberikan
hubungan dalam bentuk model yang lebih flexible.
Selain itu, kajian MSc hanya menggunakan analisis statistics
intermediate iaitu multiple regression sedang kajian PhD menggunakan analisis
statistic advanced melibatkan factor analysis dan SEM.
Woo…. Cam tu plak…. baru lah den faham !
Jadi persoalan kajian malah tajuk kajian pun boleh seakan2
sama…. tetapi bagi kajian PhD “proses menjalankan kajian dan analisis data”
yang digunakan mesti lebih rigorous. Jelas bahawa “contribution to the body of
knowledge” bagi kajian MSc tertumpu kepada dapatan kajian tetapi bagi kajian
PhD, bukan sahaja dapatan, tetapi kajian tersebut juga menyumbang kepada
pembinaan satu instrument yang baru….yang validated dan reliable serta pembinaan model dalam menjawab persoalan kajian.
MSc or PhD is not about "the title of the research" but is more about "the process of the research" !! |
Oleh itu.... pelajar PhD mesti mendalami proses menjalankan kajian termasuk analisis data melebihi pelajar MSc...
OT
No comments:
Post a Comment