.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, May 23, 2016

Tajuk 857: Gap dan school of thought..

Dialogue yang aku dengar sebelum solat Jumaat semalam….

A: Saya buat kajian innovation… 
B: OK… apa research gap you?
A: Saya tak isi gap… saya buat extention kepada model yang ada sebagai satu innovation.
B: Mana boleh… you kena tahu apa gap yang u kaji
A: Saya tak kaji gap…. saya buat extention !!
B: Ala… tulislah apa2….sipi2pun tak apa… nanti dalam VIVA mesti kena tanya gap punya !

Fuhhh…. kuat betul penangan GAP… entah siapa yang mula menggunakan istilah GAP…ada rujukan yang specific ker tentang gap.... spt Bloom dgn taxonomynya, atau Bandura dgn Planned Behaviour atau Piaget dgn schematanya atau Likert dgn scale qnairenya.... sehingga diwarisi turun temurun... spt satu kewajipan bertanya ‘GAP’.


Malah banyak tulisan cuba mengupas maksud gap.... bacalah berlambak dalam internet... ada yang menyatakan bahawa gap adalah ‘missing element’ dalam literature atau persoalan “that has not been answered adequately”. Malah pelbagai pihak telah sedaya upaya menjelaskan maksud gap sehingga menjadi makin kabur... Aku percaya, mungkin ada yang bertanya GAP sendiri xjelas apa yang ditanya - orang lain tanya... diapun nak tanya jugak...

Lihat contoh berikut:
Mobile application atau app dapat membantu pelajar meningkatkan engagement dan motivasi…. sebagaimana di review dalam literature. Wbmpun… engagement dan motivasi tersebut lebih bersifat sementara jika dibandingkan dengan engagement dan motivation dalam games seperti argument yang mula muncul dalam literature terkini sehingga membawa kepada persoalan kajian:
How can gamification be integrated through pedagogical approach in educational mobile app to increase students’ authentic engagement and motivation to learn?

Ini bukan missing element dalam kajian lepas, sebab ia isu semasa yang muncul dan baru disedari urgencynya. Ia juga bukan persoalan yang belum dijawab kerana tiada siapa mempersoalkannya kerana app dan gamification baru mendapat tempat dalam educational setting…. Ini adalah extention yang menggabungkan mobile apps dengan ciri gamification terkini untuk meningkatkan engagement dan motivasi pelajar. Dapatan kajian akan menghasilkan sesuatu yang novel utk contribute to knowledge.

Tapi bro ... banyak teori dalam literature tanpa practical... maka wujudlah GAP antara theory and practice?

Ini namanya applied research.... mengkaji application sesuatu theory.... Kajian tersebut membuat aplikasi kepada teori.... sebab sesuatu teori yang baik wajar mempunyai aplikasi..... apa perlunya tanya GAP lagi ?

Tapi bro…. dalam research ada byk school of thought…. ada school of thought yang anggap GAP ini satu kemestian…

Tanyalah 3 soalan asas lagi penting ini:
- Kenapa isu ini yang dipilih utk dikaji ?
- Apa persoalan kajian yang telah diformulasi?
- Kenapa kajian ini suatu yang signifikan untuk dijalankan?
Soalan di atas ditulis dan dikupas dalam thesis… oleh semua PG tanpa kira school of thought - science atau social science... tanyalah utk lebih kepastian !

Jadi... yang suka sangat tanya GAP ni school of thought mana?
OT

KB Airport

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...