.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, August 26, 2015

Tajuk 780 - POST KHAS UTK PENGAMAL TEGAR RESEARCH GAP.

POST KHAS UTK PENGAMAL TEGAR RESEARCH GAP.
Format thesis dah cukup cantik dan lengkap
We don’t need GAP AT ALL !!

Pertama:
Aku hairan, kenapa terpacul perkataan GAP bila nak mulakn bicara tentang sesuatu kajian master / PhD – What is your research gap? Bila defend proposal mesti tanya GAP. Bila viva, soalan GAP adalah soalan wajib qat’i. Jika GAP tersangat-sangatlah penting, kenapa tidak ada satu section / sub-heading "GAP of the Research" dalam tesis / dlm borang penilaian viva?

Kedua:
Jika aku tanya definisi “RESEARCH GAP” dan “What does it means by filling the GAP?” kepada 3 orang, nescaya aku akan dapat 6 jawapan berbeza, sehingga ada yang menyamakan GAP dengan research question. Abis kalau dah sama, amende plak kena guna GAP, guna jerlah RQ tu.... ishkkk
Jawapan lain yang diberikan termasuklah research GAP adalah sebahagian dari contribution to knowledge tapi contribution tidak semestinya GAP – pulak ! Kalau GAP ini hanyalah sebahagian sahaja dari contribution, kenapa pulak “What is the GAP” dijadikan pertanyaan wajib bukan “What is the contribution”?

Ada juga yang menyatakan bahawa langkah pertama adalah mencari GAP. Abis kalau definisi GAP pun tak jelas, apa yang nak dicari pun akan jadi kabur. Bila kononnya dah dapat GAP, SV lak kata, this is not the GAP. Eloklah tu !

Mana tak pening bro… pening !

Kalau tak pening bukan buat PhD namanya – sampuk seorang peminat tegar Research GAP !
Beginilah….. buang jerlah research GAP tu dari minda, perbincangan dan momokkan, buang masa dan mengelirukan org sahaja.... cukuplah dah ramai yg confused..
Kenapa plak, sedang seluruh professor yang aku kenal bercakap tentang GAP. Tidak mungkin mereka silap walaupun mereka sendiri tidak pernah mampu menjelaskan maksud GAP tu secara explicit supaya mudah difahami. Bagi kitaorang confused adalah.

Agaknya, kalau tak confused tak sampai makam PhD kot?

Ketiga:
Macam nilah… format thesis yang anda buat tu dah lengkap dan molek.. lebih dari cukup... tak yah ler nak sibuk2 dengan GAP… yg entah sapa yg mulakn dulu then semua dok pakat2 ikut turun temurun yang anda sendiri pun tak boleh nak definisikan, nak jelaskan.
Fahami sahaja format tesis anda. Kalau tak faham sebab dah asyik masyuk dengan GAP, meh aku jelaskan satu2… baca dengan teliti:

1. Latar belakang kajian
Bab ini menagih anda membaca secara mendalam terlebih dahulu bidang kajian yang menjadi focus anda, sebelum anda boleh menulis latar belakang kajian dgn baik. Sebab itu aku cadangkan, siapkan bahagian LR dahulu bagi memahami bidang yang mungkin baru bagi anda.
Jadi, sebelum tangan anda menggatal untuk menulis latar belakang kajian, anda perlu membaca sebanyak mungkin artikel2 berkaitan dan cuba memahami perkembangan isu2 / argument yang berkaitan dalam area of investigation anda dari perbagai perspektif dari dulu sehingga yang paling terkini.

Maknanya, Bab 1 ini hanya boleh ditulis setelah anda yakin dgn thesis statement ,variable, teori, argument bagi kajian anda. Jgn mulakn dgn tajuk kajian yg keluar dari otak yg kosong atau bsandarkn pengalamn yg ciput. Takkan ini pun tak faham !

2. Pernyataan Masalah
Setelah membaca, anda dah boleh kenalpasti focus kajian yang mempunyai potensi untuk anda kembangkan sebagai sumbangan kepada “pengetahuan” dalam body of knowledge. Masalahnya, anda perlu terlebih dahulu mendapatkan “pengetahuan” tersebut untuk disumbangkan. “Pengetahuan”tersebut mestilah novel dan signifikan kepada scholarly community dalam bidang yang sama.

Maka wujud "masalah" kerana anda tidak tahu “pengetahuan” tersebut yang memerlukan anda menjalankan kajian.

Bahagian ini menagih ada mengemukakan “masalah" (lihat huruf besar) kajian secara jelas, yg mmerlukn anda mbuat kajian sbg contoh:

a. pembinaan model – BELUM ADA model baru kerana model sedia ada tidak pernah di uji kesahan / fitness of model

b. revised instrument – instrument terlalu lama dan KURANG EFFISYEN, perlu direvised dgn SEM analysis
c. hasilkan algorithma – meningkatkan kecekapan sesuatu sistem kerana sistem sedia ada yang sudah TIDAK MEMPUNYAI CIRI MEMENUHI keperluan semasa

d. kombinasi teori – menguji beberapa teori serentak kerana pengujian sebelum ini menggunakan satu teori yang HANYA MENYELESAIKAN SEBAHAGIAN MASALAH bagi sesuatu persoalan

e. innovasi kepada ciptaan sedia ada – meningkatkan ciptaan sedia ada yang mempunyai FUNGSI TERBATAS kepada fungsi pelbagai kegunaan serta meningkatkan kecekapan penggunaan tenaga
Penyelesaian masalah diatas adalah novel (added value) yg signifikan utk meyumbang kpd knowledge ....atau menjawab what else need to done / studied - not filling the gap !

3. Soalan kajian / hipotesis
Selepas jelas masalah yang ingin dikaji (merujuk kepada halangan untuk mendapatkan pengetahuan yang novel dan signifikan) maka diterjemahkan dalam bentuk soalan kajian / hipotesis dgn mengaitkan hubungan antara variable yang terlibat dalam kajian

4. Literature Review
Membuat review teori2 dan dapatan kajian lepas secara kritikal supaya menjustifikasikan masalah, variable dan teori yang anda gunakan supaya tidak tersasar dari landasan.

5. Methodology
Pembacaan LR yang mendalam, mendedahkan anda kepada pelbagai kaedah dalam bidang focus yang sama termasuklah kaedah2 yang lebih comprehensive, advanced atau terkini.
Maka anda menjustifikasikan research design.... data analysis dll yang paling sesuai untuk menjawab persoalan kajian bagi menganalisis data yang diperolehi. Data yang diperolehi perlu ditafsirkan untuk memberi makna / jawapan kepada persoalan kajian.... ini sahaja!
Cukuplah sikit….dah mengantuk.... apa yang penting…. anda tidak perlukan kepeningan dan confusion ketika membuat master / PhD maka anda tidak perlukan research gap !!

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...