.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN A MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

BENGKEL ANJURAN DR OT:

(1) TULIS TESIS CEPAT & PENGURUSAN ARTIKEL MENDELEY

(2) PENGENALAN ANALISIS DATA KUANTITATIF SPSS

(3) ANALISIS DATA KUALITATIF DGN ATLAS.ti

(4) BENGKEL BINA DAN ANALISIS SOAL SELIDIK

Ingin anjur bengkel ditempat anda? Email ke:

zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Wednesday, August 26, 2015

Tajuk 777 - TIGA ASPEK PENYEDIAAN PROPOSAL

Boleh tak SV dan pelajar sama-sama trauma ? Lalu tertumpah air mata dihadapanku !

1. Tiga aspek:

Tiga aspek yang perlu dilalui sebaik sahaja pelajar mendaftar dan diminta menyediakan proposal...

Pertama: Mendapat bimbingan yang betul dan mencukupi dari SV / advisor.

Kedua: Kuasai pengetahuan bidang kajian - membaca dan cuba menguasai secara overall (wpun belum mendalam) bidang kajian.

Ketiga: Kuasai asas kemahiran membangunkan proposal - tahu mengenalpasti masalah, menulis objektif, membuat review, menentukan instrumen dan analisis data

Banyak dibincangkan kegagalan pelajar menyediakan proposal kerana perkara KEDUA dan KETIGA, dgn harapan yang besar diletakkan kepada kelas Research Methodology yang bersifat “general knowledge” sedang perkara PERTAMA menjadi TABOO untuk disentuh.

Ambil contoh, kekalutan pelajar nak siapkan Problem Statement. Bila PS blurr… objektif, RQ dll semuanya yang akan gelap ! Tanpa bimbingan SV, ramai pelajar yang melilau tak tahu apa nak buat !
Pelajar perlu terlebih dahulu dibimbing untuk mengenalpasti “problem” dalam bidang kajian yang juga bidang “kepakaran’ SV. Jgn terus biarkan pelajar mencari dan menulis PS dan kalau silap, cari gap lagi dan lagi dan lagi... ntah amende yang gap pun pelajar tak tahu !

2. PS dan contoh:

Izinkan aku jelaskan PS ni.. buat kesekian kalinya dgn contoh. Semasa aku kendalikan bengkel, ramai peserta aku juga pensyarah (maybe SV juga) yang bila ditanya tentang PS ni.... berbelit2 jawapan yang diberi.... teragak2 nak jawab.... mahu pening kalau pelajar yang dengar !
Problem adalah satu ISU dalam bidang kajian untuk anda mendapatkan JAWAPAN kepada isu tersebut. JAWAPAN boleh diperolehi melalui KAJIAN. 

Isu mestilah clear, concise, & researchable.

Malaysia antara negara menduduki TIMMS (Trends in Mathematics and Science Study). Timbul ISU bila ranking Malaysia dalam TIMMS hampir tercorot. Bagi mendapatkan JAWAPAN kepada isu ini, maka anda boleh merangka satu KAJIAN samada:

a. kajian tinjauan dengan mengedarkan KAJI SELIDIK yang dibina dari konstruk literature terkini dalam pendidikan sains dan matematik serta memasukan konstruk HOTS (unsur NOVELTY) utk diisi oleh guru sains / Maths bagi mengetahui antara faktor utama dari senarai faktor yang telah dikenalpasti

b. kajian eksperimen bagi membezakan pelajar yang mengikuti kaedah convensional vs kaedah HOTS (unsur NOVELTY) bagi mengetahui kesan pendekatan HOTS kepada pencapaian pelajar dalam menjawab soalan TIMMS.

c. kajian grounded theory dengan menemuduga beberapa tokoh pendidikan sains, pendidikan mathematik dan pakar pemikiran dalam pendidikan bagi generate satu theory (unsur NOVELTY) yang dapat menjelaskan fenomena kemerosotan tersebut.

d. kajian fenomenalogi dengan menemuduga peserta TIMSS yang mendapat skor tertinggi untuk mengategorikan (unsur NOVELTY) pengalaman individu peserta tersebut dan perpektif mereka dalam satu dalam menyediakan diri sehingga mendapat skor tertinggi.

Kesemua DAPATAN dari kajian diatas, akan menjawab “part and partial” isu kemerosotan pencapaian Malaysia dalam TIMMS, menghasilkan kajian dan juga dapatan yang NOVEL dan SIGNIFIKAN untuk contribute to knowledge ! (NOT to fill the gap baby !!)

Isu di atas clear dan concise berdasarkan laporan TIMMS 2013 yang dikeluarkan oleh KPM, isu ini juga adalah isu global dalam pendidikan sains dan matematiks dan menjadi perhatian scholar dalam bidang yang sama dalam dan luar negara.

3. Trauma:
Aku baru didatang pelajar yang aku kenali sebagai seorang yang gigih dan tak kenal jemu, malangnya dah nak masuk 5 semester, bahagian PS proposal pelajar ini tak selesai-selesai lagi. Apa sahaja yang dilakukan tidak menepati “standard” SV lalu diminta betulkan.. betulkan.. betulkan... dgn hanya komen ringkas... "saya tak nampak masalah" sehingga pelajar ini trauma ! Tertumpah air mata dihadapanku !

Ala bro.. biasalah tu.... kalau trauma jgnlah buat PhD !

Katalah… mana2 SV yang pelajarnya (bukan sebab2 sakit atau hilangkan diri tak berjumpa SV) gagal menyediakan proposal dalam tempuh 5 semester, akan memberi kesan kepada kenaikan pangkat, kerana supervision adalah juga tugas hakiki pensyarah.... trauma tak?

Ala bro.. biasalah tu.... kalau trauma jgnlah jadi SV !

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...