.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, February 26, 2015

Tajuk 714: Kat mana nak tunjukkan contribution to knowledge?

Knowledge berkembang secara incremental. Perkembangan ini wujud merata2 dalam pelbagai penulisan akademik, tetap mempunyai perkaitan direct atau indirect antara satu sama lain. Dalam kajian, PhD atau master, incremenal inilah yang memberi kan contribution to knowledge.

Ramai yang menganggap PhD mestilah sepenuhnya original, tiada repetition atau duplication. Apa yang pasti, setiap apa yang dilakukan mestilah berkaitan dgn increment of knowledge. Sebab itu kajian PhD direkabentuk untuk establish sambil mengembangkan knowledge yang ada, orng putih kata, expand the current body of knowledge incrementally. Jgn bimbang, sedikit bertambah pun boleh memberi kesan yang besar kepada establishment knowledge yang ada.

Kata2 seorang Prof “The most important thing to realise regarding your ‘contribution to knowledge’ is that knowledge moves incrementally… most PhDs are not original in absolute terms… what I always advise students to think about is framing their research within the existing literature, so your examiners can clearly establish (1) what is known, (2) what your research adds to the existing knowledge base”.

Aku menyebut statement ini sebagai “What else need to be done”.

Kat mana nk tunjuk increment of knowledge?

Salah satu “tempat” utk tunjukkan adalah pada conceptual framework spt pic berikut.

PIC 1 = theoretical framework menunjukkan teori consructivist yang menghubungkan element new knowledge, equilibrium, cognitive conflict sehinggalah berlakunya learning.


Pic 2 = researcher dari reviewnya mendapati strategi conceptual change (berdasarkan teori Posner) boleh diaplikasikan dan menambah lagi establishment teori yang ada. 




Jadi resesrcher designed kajian bagi mengkaji kesan strategi conceptual change ini dan kesannya kepada learning sambil mengambilkira kewujudan misconception.

So... mana incremental of knowledge tu?

Theory lepas hanya menekankan “learning” tetapi kajian ini (lihat warna purple) mengkaji “learning without misconception” menggunakan strategi conceptual change (Posner) dan inilah incremental atau added value yang dimaksudkan, iaitu menambah pemahaman dan extension kepada theoretical framework sedia ada.

OT - Seoul, Korea

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...