.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, January 27, 2011

Tajuk 52 - Tak faham statistk - Anda dalam kelompok mana?


Ini semester ke 3 saya mengajar statistic. Saya dapati ada 4 jenis pelajar.

Pertama, pelajar yang takut dengan statistic, menganggap dia susah, dan apabila diperkenalkan z-skor jer terus panik! Confirm stat ni susah... Mereka berusaha cuba nak faham tapi hanya bergantung kepada nota....sering berkata “saya mmg lemah maths sejak dulu...susah nak faham lah nombor2 ni..” sebab memang mereka susah nak faham.... akhirnya seperti give up. Pelajar ni tak sampaipun peringkat “recall / knowledge” ikut Bloom. Bila ujian 1 jer....  sangkut.... dgn fobia yang dibawa...mereka cukup2 makan sampai ke final.

Kedua, pelajar yang tak ambil kisah pun pasal statistik....kebanyakkan mereka pulak ambil courseworks....mereka tiada masalah untuk faham tapi tak usah nak faham lebih....sekadar faham nota sahaja......Pelajar kumpulan ni berada antara” recall – comprehension”.... Mereka ni selalu kata "ala relex lah.... nak exam kita studi ler..." Bila ujian 1.... cukup2 makan. Finalpun cukup2 makan.

Ketiga pelajar yang komited, focus dalam kelas dan berusaha keras......belum masuk kelas dah membaca dan cuba memahami dulu....then sering berjumpa saya....nak pastikan pemahaman mereka betul... byk buat latihan selalu berkata “ betul tak saya buat macam ni..betul tak saya faham macam ni...buku mana yang bagus  nak baca....” Pelajar ini berada antara “comprehension – application”. Bila ujian 1...mereka  dalam kelompok teratas... then kekal sampai final.

Keempat...pelajar takut statistic tapi berkawan dengan kumpulan ketiga....ada kumpulan studi.... positif...fokus dan mereka berada dalam kelompok “recall” mulanya tetapi berjaya melonjakkan diri ke “comprehension”. Mereka dikenali dgn ucapan “barulah saya faham sekarang....” Dalam ujian 1 cukup-cukup makan tapi dalam final mereka cemerlang!

Statitik bukan SUSAH cuma cara pemahamannya tidak direct macam anda belajar sejarah atau sains. Anda guna sampel untuk estimate nilai populasi maka ada pengiraan melibatkan min, s.d, std error dll. Then terdapat pelbagai jenis ujian berdasarkan skala. Terdapat berbagai taburan...Z, t, F dll. Ada ANOVA, ANCOVA, MANOVA phew... Mann-Whitney, Kurskal-Wallis, Othman-Talib.. phew..phew...Jadi anda perlu FOKUS.... jgn tak hadir satu kuliahpun....buat bacaan tambahan biarpun 10 kali baru boleh faham.... then adakan kumpulan studi.... sebab mengikut Vygotsky dan Ausubel.... berbincang akan menghasilkan meaningful learning...

Nasihat saya.. jadilah sekurang2nya kelompok keempat. Saya sendiri dalam kelompok mana ha? 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...