.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, January 8, 2021

Tajuk 1794 - Sumpah .. abang tak tahu sayang !

Pengakuan
Sumpah .. abang tak tahu sayang !
1. Ketika bergelar Dr. aku mmg tak tahu byk benda dlm research.. Banyak sungguh sayang ! Aku hanya tahu quasi-experimental design.. t-test dan Anova yg aku buat... wpun tesis aku dpt minor correction. Itu je sayang.
2. Aku tak tahu SEM-AMOS, Rasch, PLS, qualitative, case-study, instrument development, DDR dll lagi. Pendek kata ... aku byk tak tahu dari tahu.. Aku tak malu mengakuinya. Itu adalah satu hakikat yg semua lalui... bukan hanya aku.
3. Bila mula supervised PG.. 3, 4 tahun gitu barulah aku tahu skit-skit ...lalu aku teruskn mbaca. Satu cara aku nk 'paksa' diri aku adalah dgn menulis blog dan FB dan ikuti bengkel juga.
4. Sekarang aku masih terus belajar maka aku tahu begitulah PG yg masih banyak yg mereka tak tahu.
5. Insan bergelar professor pun bukan sekelip mata boleh menguasai semuanya tentang research.. malah ada yg pakar quanti sahaja atau quali sahaja. Lari skit dari itu.. mereka pun tidak tahu.
6. Jadi.. selepas aku sendiri melalui proses yg panjang ini.. aku tahu jika ramai PG yg terkial2 ... spt mana aku dulu.
7. Bukan hanya kerana seseorang itu calon PhD.. terus dia kuasai semuanya... lalu dgn mudah diperli jika 'tak sampai pelbagai maqam'... macamlah yg memerli itu dulu terus melompat ke maqam mereka sekarang. Mana ada...
8. Permudahkn bukan shj what to do.. tapi juga how to do it.
OT




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...