.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, September 4, 2018

Tajuk 880 : SV-Supervisee



SV-Supervisee
Aku ingin bersikap praktikal….. bahawa manusia samada SV dan supervisee… kedua2 pihak ada kelemahan dan kekuatan. Disinilah perlukan mutual understanding. SV takkan dapat supervisee yang “satu kepala” atau sebaliknya. Maka, mind set berikut boleh membantu mewujudkan persekitaran supervision yang profesional:
1. Tahu kekurangan masing2 dan cari jalan memperbaikinya. SV jgn berpuas hati dgn pengetahuannya sahaja, sedang research sangat luas. Kalau tahu quantitative sahaja belum memadai.
2. Tunjuklah jalan yang perlu diambil oleh supervisee di awal2 pengajian supya tidak meraba2. Supervisee pula berusaha keras menguasai apa sahaja yang perlu dari tunjukajar SV dan membaca pelbagai sumber melebihi expectation SV, bukian asyik mengeluh sahaja.
2. Berkomunikasi sebagaimana anda ingin org lain berkomunkasi dgn anda. SV jgn menjadikan kedudukan sebagai tanda superiority sehingga selesa melihat supervisee merasa inferiority.
3. Kejayaan supervisee adalah kejayaan SV juga. Jgn sekali2 mengekploitasi supervisee dalam apa bentuk sekalipun, direct atau indirect... mengambil penat jerit supervisee dgn meletakkan nama sbg penulis utama dalam artikel supervisee misalnya.
4. Elakkan mengeluarkan bahasa berbaur feudal kerana SV bukan bangsawan dan supervisee bukan orang bawahan
5. SV tidak sepatutnya berasa malu jika sekali sekala belajar sesuatu yang baru dari supervisee.
6. Akuilah jika SV sendiri tidak mengetahui sesuatu isu / fakta / info… dan bertanya pada clique yang lebih senior atau sesiapapun yang ada kepakaran. SV berada dalam zon yang selamat tidak tertekan dan terbeban secara direct berbanding dgn supervisee yang mempertaruhkan 4,5,6 tahun masa, harta dan tenaga utk graduated. Klu supervisee kena resubmission, SV tak terkesan pun... sedang supervisee dalam situasi bagai bagai langit runtuh.
7. Berbanggalah jika supervisee mencapai kejayaan… kerana ia juga kejayaan SV juga.... dan hargailah hubungan SV-supervisee kerana hubungan inilah SV berjaya menyenaraikan puluhan artikel yang akhirnya membawa kepada promotion !
OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...