Maybe anda teragak2 utk menulis LR kerana fikiran anda terlalu fokus kepada “ayat-ayat dalam petikan asal” MELEBIHI fokus anda kepada “idea utama” dalam petikan / artikel yang releven dengan kajian anda sendiri. Ingat… ayat dari sumber asal adalah milik pengarang…. jgn plagiat…. So fokus kpd idea utama shj !
Pertama:
Anda patut berikan tumpuan kepada IDEA utama yang terkandung dalam petikan atau keseluruhan artikel. Maka pedulikan apa sahaja perkataan yang digunakan dalam artikel yg dirujuk, asalkan anda memahami IDEA / KONSEP utama yang diutarakan dalam artikel tersebut. Gagasan IDEA / konsep ini adalah sama (sebab itu namanya IDEA / KONSEP) , wpun kemungkinanan membawa MAKNA berbeza dalam konteks kajian berbeza.
Anda patut berikan tumpuan kepada IDEA utama yang terkandung dalam petikan atau keseluruhan artikel. Maka pedulikan apa sahaja perkataan yang digunakan dalam artikel yg dirujuk, asalkan anda memahami IDEA / KONSEP utama yang diutarakan dalam artikel tersebut. Gagasan IDEA / konsep ini adalah sama (sebab itu namanya IDEA / KONSEP) , wpun kemungkinanan membawa MAKNA berbeza dalam konteks kajian berbeza.
Kedua:
Sebagai contoh, dalam konteks pengajaran dan pembelajaran, idea KONSTRUKTIVIS membawa makna berbeza. Bagi guru, idea ini membawa makna strategi pengajaran, bagi pelajar bermakna strategi pembelajaran dan bagi penggubal kurikulum bermakna gabungan kedua2nya sekali!
Sebagai contoh, dalam konteks pengajaran dan pembelajaran, idea KONSTRUKTIVIS membawa makna berbeza. Bagi guru, idea ini membawa makna strategi pengajaran, bagi pelajar bermakna strategi pembelajaran dan bagi penggubal kurikulum bermakna gabungan kedua2nya sekali!
Wbmpun, idea utama KONSTRUKTIVIS adalah SAMA iaitu - pengetahuan dibina dari pengetahuan sedia ada seseorang.
Idea utama inilah yang dipetik (cited) semasa membuat review dan dikembangkan dalam konteks kajian anda.
Ketiga:
LR perlu ditulis tanpa teragak-agak… apatah lagi jika anda rephrase paragraph atau membuat kesimpulan idea utama dari keseluruhan artikel yang dibaca menggunakan perkataan anda sendiri. Dalam bahasa sempoi - ambik idea jer then tulislah sukati anda camner yang anda suka !
LR perlu ditulis tanpa teragak-agak… apatah lagi jika anda rephrase paragraph atau membuat kesimpulan idea utama dari keseluruhan artikel yang dibaca menggunakan perkataan anda sendiri. Dalam bahasa sempoi - ambik idea jer then tulislah sukati anda camner yang anda suka !
Keempat:
Katakan anda ingin menulis tentang perlunya memahami fakta sebelum memahami mekanisma dalam mempelajari kimia organic yg lebih komplek, anda membaca petikan berikut:
Katakan anda ingin menulis tentang perlunya memahami fakta sebelum memahami mekanisma dalam mempelajari kimia organic yg lebih komplek, anda membaca petikan berikut:
Sumber : A (2006)
“The research in electrochemistry demonstrated that factual knowledge such as definition of terminologies can be remembered and understood easily by the students in computer-based instruction and talk-and-chalk. In other words, it seems adequate for the factual knowledge to be intelligible in order to facilitate weak conceptual change, regardless of the method of instruction. For example, by just memorizing the facts, the subjects might have been able to give a correct definition of electrolyte but not to solve more complex problems”.
“The research in electrochemistry demonstrated that factual knowledge such as definition of terminologies can be remembered and understood easily by the students in computer-based instruction and talk-and-chalk. In other words, it seems adequate for the factual knowledge to be intelligible in order to facilitate weak conceptual change, regardless of the method of instruction. For example, by just memorizing the facts, the subjects might have been able to give a correct definition of electrolyte but not to solve more complex problems”.
Idea utama: Menghafal fakta secara terpisah (rote memorization) akan menyukarkan pemahaman konsep yang lebih komplek yang berkaitan dgn fakta2 tersebut.
Idea ini relevan dgn argumen bagi kajian anda lalu anda menulis begini (jika dalam BM) wpun kajian anda berkaitan tajuk kimia organik, bukannya electrochemistry:
“Dalam kimia organik, pelajar akan menghadapi kesukaran untuk memahami dan seterusnya menjelaskan mekanisma tindak balas yang kompleks jika mereka hanya menghafal fakta-fakta asas mekanisma kimia organik secara terpisah (A, 2006)”
Ada kalanya anda jumpa ada paragraph dalam artikel dgn banyak citation spt (A 2001; B 2004; C 2001; D 1999) kerana kesemuanya membawa IDEA yang sama wpun author, method, tahun, lokasi dan sampel yang digunakan berbeza (bagi memastikan ada contribution to knowledge dan novelty) yang membawa maksud konteks kajian yang juga berbeza !
Kelima:
Perhatikan ayat di atas tidak terpengaruh lansung dengan apa juga perkataan dari teks asal, kerana focus saya adalah mengambil hanya “idea utama” dalam teks tersebut (menghafal fakta secara terpisah akan menyukarkan pemahaman konsep baru yang lebih komplek) yang releven utk menyokong kajian saya.
Perhatikan ayat di atas tidak terpengaruh lansung dengan apa juga perkataan dari teks asal, kerana focus saya adalah mengambil hanya “idea utama” dalam teks tersebut (menghafal fakta secara terpisah akan menyukarkan pemahaman konsep baru yang lebih komplek) yang releven utk menyokong kajian saya.
Keenam:
Ulasan diatas hanya utk idea utama yg generic... bukan idea unique atau khusus dari intepretasi data quali atau quanti yg juga khusus..
Ulasan diatas hanya utk idea utama yg generic... bukan idea unique atau khusus dari intepretasi data quali atau quanti yg juga khusus..
OT
No comments:
Post a Comment