.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, April 11, 2014

Tajuk 581: Penyelidikan semudah Déjà Vu !!

Déjà vu bermaksud sesuatu yang anda tiba2 alami dgn satu perasaan spt ianya pernah anda alami sebelumnya (maybe ia maybe tidak).

Apa kena mengena dgn penyelidikan? 

Katakan anda mempunyai latar belakang educational psychology. Tetiba anda berminat utk membuat kajian berkaitan dengan learning disability. Selepas menemui SV….. anda diminta membuat kajian berkaitan learning disability dalam kalangan kanak2 tetapi bukan dyslexia.. 

Tajuk ini agak alien bagi anda sebab anda lebih kepada murid dan guru dalam special education. Anda semacam buntu camner nak dapatkan sample, apakah prosidur kajian...dan tidak ada idea bagaimana nak analisis data. SV relex jer…. dia cuma perlu kata “baca…baca dan baca….”

Jadi penting bagi anda memulakan langkah saewal mungkin utk mendapatkan Déjà vu…. 

Mendapatkan Deja vu? 

Begini caranya......

Buka Mendeley dan type dalam ruang search literature search:

learning disability AND children AND published_in:psychology AND year:[2005 TO 2014] NOT dyslexia

Hasilnya adalah 176 artikel pembuka minda (lihat pic). Katakan anda berjaya mengumpul 50 artikel buat permulaan… itu dah cukup baik.



Mulakan membaca secara FBOT dan SROT spt yang aku ajar dalam bengkel aku. InsyAllah anda akan terjumpa apa yang tertulis dalam artikel2 tersebut spt pernah anda “terfikirkan” sebelumnya. 

Sebagai contoh, salah satu artikel menggunakan satu teknik persampelan… yang mirip dgn kajian yang anda ingin jalankan.....tiba2 anda terfikir:

"Alamak… macam inilah yang aku nak buat…. yezzza !!

Inilah DEJA VU. Jadi lagi byk dan fokus pembacaan anda lagi banyak déjà vu yang akan anda temui… cayo lah cakap den !!

Jadi research anda akan jadi semudah deja vu..... Tapi kalau anda tak mencari dan memulakan bacaan seawal mungkin..... membaca secara fokus...... kononnya nak tunggu dulu kelas Research Methodology abis..... dgn harapan lepas tu akan faham apa yang nak dibuat....abislah anda sebab itu bukan deja vu tetapi itu maknanya anda akan terus kelabu !!

OT 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...