Aku agak hot…. sepanjang hari tadi aku isi borang claim
menyelia 10 pelajar nun juah di Gunung Ledang dan kawasan sekitarnya…. byk masa
dan duit minyak keta aku belanjakan utk memastikan bakal2 guru mengajar dengan
betul…
Hujan2 pun hot ker bro?
Hujan tu kat luar…. Ni kat dalam lah….
Apa yang hot sangat?
Aku isi borang online…adalah aku claim dalam 4, 5 ratus
(bukan juta2) maklumlah zaman canggih ni…semua online….then submitted ke pihak
yang berwajib…. tup-tup adalah satu benda yang silap…maklumlah aku ni manusia yg kerdil….
then bila nak baiki…. kena ulang semula sebab sistem tak boleh review bila dah
submitted…. Fuhhh... bayangkan kalau ko dah tulis claim dengan all the
details…. then kena ulang semula satu-satu benda yang sama …. Terfikir akan otak bahagian left hemisphere aku ni....kalau cam ni apa kelebihan sistem online dgn digital
environment ni?
Aku no komen.... yg ko buat silap apsal?
Kenapa? Ko tak pernah buat silap ker? Kalau aku isi claim tu hari2 maybe tak der silap.... tapi kalau setahun sekali.... dgn sistem yang kejap macam ni kecap macam tu.... berlakulah benda2 silap ni...
Tapi aku pelik...bukan sahaja hantar on-line…kena print pulak borang yang dah
di submitted …. kena pulak lampirkan macam2 dokumen dari surat lantikan, surat
keluar kampus, laporan pelajar, catatan perjalanan, pendetailan tol, sehingga
bayaran tol nak kena perincikan lagi….dari mana nak ke mana sedang dahpun
ditulis sebelumnya utk pengiraan milage lengkap dengan waktu dan minit serta harinya
sekali….
Terima jerlah bro….
Memang le aku terima…. sebab wpun claim tu tak banyak tapi signifikan... sebenarnya
aku byk tak claim sebelum ini sebab hal2 begini…. Why don’t they make it simple…. jgn byk sgt redundancy….
benda yang sama dibuat berkali2….
Abis ko nak tulis pasal apa plak dalam entry blog ko ni?
Lega bila dah keluarkan yang terbuku.... aku nak tulis sikit 2 kisah....
Kisah 1 - Satu message yang aku terima…dalam ShoutMix
aku…spt berikut:
Aku tak dapat bayangkan bila pelajar dah baca 50 artikel
tapi tak jumpa2 GAP…. Sedangkan setiap artikel mengupas kajian sambil
membincangkan latarbelakang kajian, the known and the unkown, variables, models hatta the future
research. Pelajar boleh combine variables,
ambil satu theory apply dalam different contact, hybrid the theories, upgrade
dgn bina new model, validated the instruments dll…
Bila aku baca message tersebut…. Byk soalan dari jawapan
yang aku dapat
Soalan apa?
Research adalah proses belajar …. dimulakan dengan LITERATURE
SEARCH….yang asasnya membaca secara INTENSIVE dan EXTENSIVE. Membaca melibatkan
berfikir supaya dapat menguasai apa yang dibaca.
Maka akupun terfikir….. apa pula jika pelajar tidak membaca secara intensive.... sedang yang membaca pun tak tahu apa nak buat? Terfikir lagi..... mana perginya SV yang bimbingannya diperlukan.....
Kisah 2 – Potensi
supervisee
Pagi tadi aku menghirup kopi sambil bersembang dgn seorang calon PhD sebuah
IPTA.. yang dah 3 semester. Dia menjelaskan bahawa kajiannya adalah bbentuk eksperimen utk lihat
keberkesaan pengajaran satu subjek “kenegaraan” terhadap self-improvement dan
jati diri pelajar menggunakan soal selidik.
Aku termangu… kerana selepas 3 semester, calon PhD tersebut mengaitkan eksperiment dgn
survey dan soal selidik…. mcm tak kena jer. Aku dengar sekali jer dah tahu….
pelajar tersebut tidak mendapat gambaran yg jelas antara kajian eksperimen dan survey…..
takkan SV tak nasihatkan apa2…..lantas aku terus bertanya…. Mengapa buat survey
sesuatu yang terlalu abstrak…. Sedang dia
boleh melakukan kajian kualitatif….
Apa jawapan pelajar tu?
Dia kata…. SV suruh dia fikirkan kajian survey hanya kerana
SV cenderung kearah quantitative. Pelajar tupun diminta membaca….dan membaca…..tanpa
arah tujuan.
Setelah berkenalan lanjut aku dapati pelajar tersebut yang juga pensyarah IPTA banyak kelebihan ….bukan
sahaja dia expert subject “kenegaraan”
tersebut….. dia juga mengenali ramai pakar (sebahagiannya adalah kenalan
beliau) dalam bidang "kenegaraan"dan kenapa tidak menggunakan kelebihan tersebut bagi menjalankan kajian
kualitatif yang lebih mengupas isu yang nak dikaji secara mendalam… sambil
menemuduga pakar2 tersebut. Sementelahan beliau pula tidak arif tentang SPSS
malah tidak ada lagi instrument (soal selidik) utk kajian yang kononnya
bersifat survey tersebut. Lagipun objektif kajian lebih memerlukan kupasan qualitatif bukan kuantitatif..
Jadi apa kesimpulan ko?
Aku nak masing2 buat ler kesimpulan sendiri…. itu lebih adil….
OT
No comments:
Post a Comment