.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Monday, January 5, 2015

Tajuk 702: Bila PG buat kajian - mana dulu, ayam atau telor ?

Misteri telur dan ayam ini telah lama wujud dan mengundang pelbagai jawapan dari pelbagai dimensi – agama, falsafah, evolusi, logic dan metafizik… malah mjadi bahan lawak dan teka teki sepanjang zaman.

Mana dulu.... telor atau ayam?
Jawapnya - telor.

Mana dulu.... ayam atau telor?
Jawapnya - ayam !

Calon PhD bernasib baik kerana kajian yang dijalankan tidak melibatkan persoalan spt telur VS ayam. Kajian PhD adalah kajian yang focus dan khusus dgn keyword / term index / terminology / definition yang mempunyai huraian yang jelas.

Dalam social science, mungkin wujud sedikit debates terhadap sesuatu teori dgn maksud yang hampir2 sama, tetapi masih boleh difahami dgn mudah dari pelbagai sumber bacaan spt contoh berikut:

1. e-learning vs online learning 
2. web-based learning vs internet-based learning
3. cognitive vs mind vs thinking
4. self-efficacy vs self-esteem vs PBC

Post ini adalah respon kepada PG yang belum apa-apa lagi dah confused ! Belumpun buat pembacaan dah mengeluh… confused !

Di Malaysia HALL LONDON

Jika teori dgn terminology khusus dalam kajian sendiri pun awal2 lagi dah confused, maknanya satu sahaja – anda tidak membuat pembacaan secukupnya… sedang asas calon PhD / master adalah membaca dan menguasai terlebih dahulu bidang kajian masing-masing. Ini baru teori khusus dah confused memanjang, belum lagi statistical analysis !

Terlalu banyak bacaan dan sumber utk dibaca khususnya kepada teori dgn terminology yang dah sgt-sgt lazim dalam sesuatu bidang spt contoh di atas. Kalau ada calon PhD yang masih confused spt antara e-learning dan online learning misalnya, sampai tak tahu nak buat apa-apa….tak payahlah susahkan diri buat PhD, cukuplah dgn master !!

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...