.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Friday, March 21, 2014

Tajuk 572 - Lupakan EFA.... buat jer CFA !!

Lupakan EFA.... tumpukan pada CFA !!

Ramai yang bina instrument soal selidik.... then SV minta buat EFA. 

Aku renung semula... renung dan renung... aku perasan tak ada pelajar master dan PhD di Msia ini yang bina instrument dari zero... tanpa teori atau tanpa diceduk dari qnaire pengkaji lain. Dgn teori / qnaire tersebut maka digunakan konstruk dari teori / qanire tersebut.... malah bukan sahaja konsruk, ada yang guna sebahagian besar item dari qnaire yang diceduk.

Jika inilah keadaannya, mengapa perlu lagi jalankan EFA? Saja nak cuba try test?

Apa akan terjadi jika selepas anda ada 5 konstruk... bina item then run EFA, tiba2 scree plot anda tidak menunjukkan konstruk2 tersebut? Jadi menjalankan EFA disini spt tiada banyak memberi makna.... tambahan jika faktor yang anda perolehi membingungkan anda !!

Tak ada caption !


Maka... aku berpendapat, dgn konstruk yang anda perolehi dari literature..... fokus sahaja kepada CFA. Dgn CFA anda akan test model fit anda dgn membuang item / indicator yang loading factornya -ve atau rendah katakan <0.5 supaya confirmkan "model" yang anda "ceduk" dari literature bersama konstruk2nya.

Aku sentiasa memikirkan sesuatu supaya apa sahaja yang dibuat perlu ada rasional dan dilakukan atas dasar kefahaman dan elakkan dari ikut2an... 

Tak setuju dgn pendapat di atas ? No problem.... sekadar mencuit !

OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...