.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, March 27, 2014

Tajuk 576 - SV jgn hanya tahu quantitative sahaja !!

WANTED.. WANTED..WANTED  - Nak kena tembak, buat kajian qualitative !!

Seorang std PhD lelaki dari Uxx dtg jumpa aku. Kajian beliau tentang leadership di beberapa institusi kerajaan yg mendapat anugerah cemerlang kepimpinan. Asalnya beliau bcadang utk buat kajian quali tetapi terus disanggah oleh SV (bidang leadership) dgn perkataan "knp buat qualitative, nak kena tembak ?". Rupanya SV tersebut tak arif kajian quali...

Maka std tersebut buatlah soalselidik... nak buat  EFA, terpaksalah edar kepada leadership di agensi lain yang tak menang anugerah. 
Kesian sungguh... dari 500 qnaire yang dihantar "by hand" tak sampai 10% sahaja yang reply, maklumlah... boss2 mana ada masa nak isi qnaire std..... terdpt sebahagian yg diisi oleh PA bukan boss. 

Semuanya dah jadi pelik, dahlah item qnaire terlalu subjektif,  yang dijawab oleh leader agensi xcemerlang, kemudian nanti akan diedarkan dalam kajian sebenar kepada agensi cemerlang! Ini bukan kena tembak... ini maknanya gali kubur sendiri !!

Byk masa dan duit terbuang begitu saja... belum lagi air mata std tersebut !! Ada sesiapa kesah? Std lah yang tanggung sendiri. 


REMBAU MOST WANTED !

Aku sebut baik2 kpd std tersebut..... kajian ini cantik sungguh kalau buat kajian kes dgn fokus kepada qualitative. Kes cemerlang ini kes unique. Tiada masalah utk interview leader dari agensi cemerlang...guna purposive sampling....dan dapatkan dokumen, procedure dll berkaitan bukti kecemerlangan malah mereka pun tentu bangga utk berikan kerjasama. Abis kenapa plak dan buat kajian quantitative, bina qnaire dan edarkan kpd agensi yang tak cemerlang ? Akhirnya yang pening, keliru, panic, tertekan adalah std tersebut... sehingga tak tahu kat siapa nak bertanya.... maka tersesatlah jumpa aku.

Buat adik2 dan anak2ku calon PhD....kajian ada 3 bentuk secara umum - kuali + kuanti dan mixed. Bukankah ini yang you all DIAJAR dalam kelas Research Methodology? Jika ada SV yang hanya tahu kuanti sahaja... sehingga apa sahaja bentuk kajian mesti dibuat secara kuanti (sambil menidakkan kajian quali dan mixed)... ini namanya SV 1/3 atau mudah sebut SV WANTED (One-Third) !! 

Paling sadis, std sedar kajin beliau sesuai utk buat kajian kuali tetapi SV WANTED ini pulak yang menafikannya dgn rasional "nanti kena tembak !!" Sapa yang tembak kalau bukan komittee yang juga terdiri dari SV WANTED juga!! 

Aku nak tanya.... berapa byk calon PhD yang buat kuali "mati" kena "tembaK" ? 

Bagi calon2 PhD yang bakal jadi lecturer dan SV.... jgnlah jadi SV WANTED, dalamilah kajian kuali dan kuanti (dan mixed) supaya anda boleh supervise dgn baik dan tidak menyusahkan supervisee anda kelak. 

Kenapa SV WANTED hanya tahu minta pelajar cari kononnya tajuk kajian baru yang tak pernah dibuat orang tapi sendiri tak pernah update pengetahuan baru dan selesa menjadi SV WANTED sampai bila2...

OT


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...