.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Tuesday, June 7, 2011

SOALAN 19: POPULASI SELURUH IPTA?

Soalan:


salam dr..
saya nak buat research..katakan populasi responden seluruh pelajar IPTA..so bagaimanakah kaedah persampelan saya?




Respon:
Saya minta anda baca tajuk populasi dan persampelan dalam blog ini. Tidak silap saya ada sekurang2 dua tajuk yang saya kupas panjang lebar. Saya tidak boleh jelaskan perkara yang sama berulang kali. 


Sekadar sedikit respon, saya cadangkan anda guna persampelan kelompok (atau cluster). Anda zonkan IPTA mengikut kawasan, katakan 5 zon termasuk Sabah dan Sarawak dan buat persampelan rawak untuk memilih, katakan satu IPTA dari setiap zon. Maka kajian anda akan melibatkan hanya 5 IPTA yang mewakili zon seluruh Malaysia. 


Terima kasih kerana bertanya.


OT

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...