.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Sunday, January 5, 2014

Tajuk 545: Thesis Statement ke Literatur Review (SLOT Bahagian 3)

Aku nak siapkan bahagian terakhir.... setelah aku buat SLOT (Story Line of Themes) bagi Background (sila baca Tajuk 542), kali ni aku buat SLOT bagi LR pulak.... 

Ini sambungan ker?

Aah....Ini sambungan SLOT Bahagian 1, 2 tentang Thesis Statement


Jadi literature search adalah asas utk ko memahami semua apek kajian dan seterusnya memberikan ko peluang utk membina SLOT bagi LR ko dgn bantuan ZDOT. SLOT ini penting, sebab sebagai penulis, ko tentunya perlu tahu plot cerita yang ko nak tulis..... LR adalah isi kepada thesis ko. 

Oleh kerana ramai yang tak tahu nak buat LR, maka aku berpendapat mereka tak tahu Story Line of Theme (SLOT) yang perlu diikuti sebagai asas penulisan LR. SLOT bagi LR ini pulak berpusat atau berfokus kepada thesis statement !

O..... cam tu plak....macam-macam Aznil ler ko ni !

Aku sekadar berfikir.... camner nak bagi idea menulis LR, bahagian paling menyesakkan nafas ni.... 

Memang.... bukan jer sesak... kadang2 macam bernafas dalam lumpur atau merangkak macam sloth!!


Comel tak aku....
Aku tak per bro relex jer
ko tu yang kena tulis LR ikut SLOT.... bukan sloth !!


Aku terfikir bahawa thesis statement adalah "kunci" atau "hidden code" sebagai asas membina SLOT dalam penulisan LR.

Apsal ler ko ni fikir benda pelik2…. SV tak pernah sebutpun benda ni.... dia suruh tulis dulu....jadi pandai2 aku jer… mana ada thesis statement atau code....atau SLOT.... tu yang aku jadi SLOTH tu !!

Thesis statement tu bertindak sebagai “kompas” kalau zaman2 dulu… now sebagai “GPS” ler. Sebab tu kalau ko blurr tentang thesis statement ko sendiri… sama macam ko guna GPS yang blurr ….maka jalan cerita ko akan meraban ke sana sini.... tak kesudahan...

Camner tu?

Thesis statement ni mula ko bina semasa ko membaca artikel… sambil menyiapkan ZDOT… semuanya perlu berjalan serentak. THESIS STATEMENT ni kalau boleh aku sebut sebagai intisari kajian yang ko nak jalankan dalam satu pernyataan ringkas sebaik2nya dalam satu ayat. Kalau nak buat dalam 2,3 ayatpun boleh jer. 

Thesis statement adalah pendirian ko dalam kajian yang ko nak buat.

Jadi penting sgt thesis statement ni utk siapkan LR?

Memang ler.... kerana tidak ada cara penulisan LR yang spesifik... tu yang pening nak tulis.... jadi thesis statement akan jadi panduan SLOT (story line of themes) apa yang ko nak tulis dalam LR.

LR perlu ko organized around your thesis statement. Maknanya bukan baca dan tulis secara detail2 setiap artikel ko baca....but look for the themes that connect to your thesis statement !!

Dengan thesis statement jugalah ko generate outline LR, dalam ZDOT ko !!

Bagi ler contoh.... plssss 

OK.... sebab memang susah bro nak jelaskan kalau tak guna contoh. So aku hanya tahu contoh kajian aku jerlah… dgn thesis statement, lepas tu pandai2 ko lah....

The use of animation in teaching chemistry (topic) has a great potential to enhance students’ conceptual change in understanding the abstract and dynamic concepts (debatable claim); therefore the computer-animated instruction should be developed based on constructivist theory and implemented in teaching electrochemistry (support).

Apa kelebihan ada thesis statement macam ko tu?

THESIS STATEMENT terhasil dari literature search melalui bacaan puluhan artikel, lalu ia membawa the flow of idea utk kajian aku. Beginilah aku fahami thesis statement aku.....

1. Dalam sistem pendidikan khususnya pendidikan sains dgn fokus pendidikan kimia, kelebihan aplikasi animasi  perlu dimanfaatkan.

2. Aplikasi animasi dalam pendidikan mengundang kajian2 dilakukan utk justify potensi animation

3. Banyak kajian2 ini lebih fokus kepada aplikasi animasi sedia ada dipasaran, bukan dibina berasaskan sesuatu theory yang mantap.

4. Kajian lepas dijalankan bagi mengetahui keberkesanannya dalam mempermudahkan pemahaman pelajar dalam perbagai subjek termasuk subjek sains

5. Teori utama yang sering menjadi rujukan adalah Multimedia Learning Theory oleh Mayer. 

6. Malangnya theory ini hanya melibatkan konsep sains yang simple, sedang isu utama dalam pendidikan sains juga melibatkan persoalan salah faham konsep (misconception) dan kesukaran pelajar memahami konsep yang abstrak (conceptual change) dalam subjek seperti electrochemistry.. maka aku berpendapat (debatable claim that need to be proved) perlunya kajian utk mengetahui potensi animation dalam mengatasi isu misconception dan conceptual change ini.

7. Abis…. Apa theory aku nak guna? Multimedia Learning Theory oleh Mayer?

8. O.... tidak…. Aku perlukan satu theory yang lebih releven dgn misconception dan conceptual change… dan pembacaan lanjut aku dapati theory constructivist lebih releven wpun dijalankan dalam kajian yang tidak melibatkan animation.

9. Theory constructivist pulak ada dua – cognitive dan social jadi Piaget dan Vygotsky serta kajian yang berkaitan akan jadi “backing” kepada thesis statement saya dan perlu aku pertahankan

10. Namun begitu.... Multimedia Learning Theory yang juga perlu aku kupas sebagai teori yang boleh diperkuatkan dengan teori yang aku gunakan dalam kajian aku.

Mak ai.... panjang betul maksud tersirat dalam thesis statement ko !!

La... tu ringkasan jer.... yang ada dalam otak aku ni lagi panjang.... bertingkek2.... 

So apa langkah seterusnya?

Aku mulalah melengkapkan Chapter 2 dalam ZDOT ..... dan yang pasti LR ada 3 bahagian - INTRO, BODY, CONCLUSION. 

Body adalah bahagian yang penting.... yang ko buat berdasarkan tema-tema atau SLOT.... dan aku sediakan 10 SLOT  sebagai story line... Ko baca setiap artikel dan masukkan mana2 isi (copy-n-paste atau ko summarize sendiri) terus dalam ZDOT mana-mana yang sesuai dgn SLOT tersebut.

Susunan heading dan sub heading tu ko akan dapat setelah ko buat SLOT ...... yang penting baca, analisis,  tulis dan sintesis...,... spt yang aku ajar dalam bengkel2 aku lah !


Tolong jgn jadi macam aku bro.... 

Berikut ini konon2nya ZDOT akulah yang aku ringkaskan jer..... dgn 10 SLOT utk LR !

CHAPTER 2
LITERATURE REVIEW

INTRODUCTION:

Ini bukan introduction spt Chapter 1 yang berkaitan dengan background kajian ko. Ini adalah introduction kepada isi LR yang akan ko tulis. So tak ada hal punya…. ko boleh tulis kemudian pun tak apa.... yang penting adalah BODY atau isi bagi LR yang perlu ko buat dulu....

BODY:
SLOT 1 (Theme 1) : Common topic
Baca kajian-kajian yang mempunyai topic yang sama wpun dlm bidang / context berbeza spt animasi dalam subjek lain selain sains.Masukkan secara umum kepentingan setiap kajian.... brmakna pentingnya animasi dalam berbagai bidang pendidikan

SLOT 2 (Theme 2) : Main idea
Sudah pasti ada common idea mengapa kajian2 yang berkaitan animation dilakukan sehingga kini. Satunya mestilah potensi animation menjelaskan konsep2 sains menggantikan lukisan statik !

SLOT 3 (Theme 3): Main authors
Terdapat (mungkin) beberapa leading , prominent authors / researchers – what are their stand about your topic.

SLOT 4 (Theme 4): Methodology
Bandingkan method utama dalam kajian lepas, dan ko mungkin tertarik untuk menjalankan kaedah yang lebih baik / advanced / comprehensive  / mixed method – apa sahaja asalkan ko boleh pertahan kan stand thesis statement ko

SLOT 5 (Theme 5): Definition of terms / keywords
Tak semua kajian guna terms atau keywork yang sama.  Jelaskan mengapa terdapat perbezaan ini dan mengapa ko memilih apa yang ko gunakan. Istilah misconception misalnya digunakan juga istilah spt pre-conception, student’s conception yang membawa maksud yang umumnya sama

SLOT 6 (Theme 6): Theoretical approach / Models
Terdapat banyak teori / model / theoretical framework yang perlu dikupas supaya teori / model /theretical framework - to get a good overview of the prominent approaches to your concept.

SLOT 7 (Theme 7): Debatable / arguable statement - aggrement
Kajian lepas yang membahaskan isu menyebelahi thesis statement ko – apa rasional dan bagaimana ia selari dgn thesis statement tersebut.

SLOT 8 (Theme 8): Debatable / arguable statement – disaggrement
Kajian lepas yang membahaskan isu yang tidak sepenuhnya menyebelahi thesis statement ko – apa rasional dan bagaimana ia bertentangan dgn thesis statement tersebut

SLOT 9 (Theme 9): Main Finding and conclusion
Kupas dapatan utama dan conclusion kajian lepas yang tidak mengisi gap kajian yang ko nak jalankan. 

SLOT 10 (Theme 10): Specific / Special issues / findings
Ini adalah theme terakhir jika terdapat apa2 kelainan dari adrikel tertentu (jika ada) yang ko nak kupas yang releven dgn kajian ko. Misalnya, ada artikel yang kaji simulation atau avatar yang juga ada kaitan dgn animation

CONCLUSION:
Yang ini adalah kesimpulan LR…. Pandai2lah ko simpulkan apa yang dah ko tulis dalam BODY LR sambil  menegaskan kepentingan kajian dan pendirian ko mengikut thesis statement yang sendiri.

Wooo... cam tu plak

Jadi hasil dari 10 SLOT di atas, yang aku insert dalam ZDOT Chapter 2, aku dah boleh bina outline LR aku khususnya bahagian BODY dgn heading / subheading dari masa kesemasa. 

Aku masih blurr lagi lah bro nak apply SLOT tu...

Lembab sungguh ler ko ni.... macam sloth ! 
Katakan ko baca artikel A..... maybe dalam artikel tu hanya ada SLOT 1, 3, 7 sahaja yang releven.. ..utk ko masukkan dalam ZDOT ko.... sementara tu artikel B pulak ada SLOT 1,3, 7, 9,10. 

Ini bermakna terdapat kombinasi SLOT 1, 3, 7 bagi kedua2 artikel A dan B yang ko masukkan bersama2 dalam ZDOT.... so ko kena sintesis kedua2 SLOT 1,3,7 dari kedua2 artikel ini berdasarkan thesis statement ko... barulah kritis !!!

Contohnya kombinasi SLOT dari dua artikel Posner (2005) dan Vosniadou (2006) yang isinya boleh dikombinasikan secara kritis....petikan ini sesuaikan dari thesis Othman Talib (2007)...



Science educators have long held an interest in cognitive and social constructivism as a theory of learning as well as a method of understanding the development of scientific reasoning in children and adolescents. Science educators and researchers have examined how concepts are exchanged (Posner, 2005), restructured and enriched (Vosniadou, 2006) individually and socially. Science educators in particular, believe that learning science should involve an active process in searching for meaning by the learner's own construction, which results in assimilation and accommodation with existing ideas rather than direct transmission from the teacher.... 


Berikut adalah contoh heading /subheading konon2nya kajian aku... yang terhasil selepas aku lakukan SLOT utk literature review thesis aku....

2.1 INTRODUCTION


2.2 BODY
- Animation in education
- Multimedia Leaning Theories
- Conceptual understanding science concepts
- Constructivist Theory of Learning in science education 
- Model for Conceptual Change  
Important Aspects of Conceptual Change            
- Students’ Existing Ideas and conceptual change
- Conditions and Critiques of Conceptual Change 
- Research Related to Electrochemistry
- Reasons for constructivist Animation
- Pedagogical Implications

CONCLUSION


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...