.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, October 14, 2010

Tajuk 5: Tahukan anda limitasi dan delimitasi kajian anda?




Limitasi:
Setiap kajian ada limitasi yang tersendiri. Oleh itu limitasi kajian perlu dilaporkan walaupun secara ringkas. Limitasi kajian merujuk kepada kemungkinan wujudnya kelemahan kajian yang diluar kawalan anda yang melibatkan parameter dalam metodologi kajian seperti pemilihan sampel bukan rawak, saiz sampel yang kecil, kesan variabel luaran atau variabel moderator yang anda kenalpasti mungkin memberi kesan kepada kajian anda.


Delimitasi:
Bahagian ini jarang dinyatakan oleh pengkaji. Delimitasi kajian iaitu penerangan kepada perkara-perkara utama dalam kawalan yang anda pilih menjadi fokus kajian anda. Sebagai contoh, anda perlu jelaskan dengan ringkas rasional mengapa anda memilih untuk membandingkan faktor gender bukan umur, memilih pelajar Tingkatan Empat bukannya Tingkatan 3, memilih faktor EQ bukan IQ dsbnya dalam kajian anda. Anda mesti jelaskan pemilihan ini supaya pembaca tidak tertanya2.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...