.

"ANTARA BLOG TERBAIK DI NATIONAL EDUCATIONAL BLOGGING SUMMIT 2011"


MORE THAN 3 MILLION HITS !

Statistik

SPSS - STATISTIK PENYELIDIKAN SECARA SANTAI

Pertanyaan: zahinothman@gmail.com



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sila joint dan sign-in. Anda FOLLOWER kehormat drotspss...

Saya klik Follow dan BANGGA menjadi follower drotspss...

Thursday, October 14, 2010

Tajuk 4: How significance is your research / study?

Berada di Paris dirasakan cukup signifikan apatah lagi
bila melawat mezium Paris yang menempatkan hasil kerja
Da Vinci terutamanya potret Monalisa diletakkan dalam
kaca kalis peluru. Terdapat ratusan lukisan dan ukiran yang sungguh indah.




Bro.... apakah faktor yang menjadikan sesuatu kajian tersebut signifikan untuk dijalankan? 


Kenapa ko tanya?


Sebab ramai pelajar siswazah mendakwa kajian mereka signifikan kerana akan "dibaca" oleh pembuat dasar dan seterusnya akan mempengaruhi dasar kerajaan dalam isu yang dikaji. Betulkah begitu? 


Aku nak tanya - Adakah ini termasuk dalam objektif kajian ko? Adakah ini juga motif ko membuat kajian ko? 


Tak adalah bro.... abis SV aku kata lebih kurang cam tu..


Biar aku jelaskan sikit. Pertama, apabila ko membuat kajian, tesis ko tu adalah sebahagian pra-syarat mendapatkan ijzah sarjana atau PhD, sebagai bukti kesarjanaan ko (scholar) yang disyaratkan oleh institusi tempat ko belajar. 


Emmm.... betul-betul...


Ini bermakna, menghasilkan tesis adalah satu pra-syarat mendapatkan ijazah. Tesis atau disertasi ini dihasilkan bertujuan menambah pengetahuan ko dan sebagai sumbangan kepada "the body of knowledge" dalam bidang kajian ko lalu memberi ruang mengisi gap yang ada.


Jadi?


Jadi ko tak buat tesis atau kajian untuk dibaca oleh pembuat polisi.  Ini bukan objektif kajian pun.Dan tak ada usahapun kearah itu walaupun seinci. Selepas viva, ko lulus dan thesis ko disimpan dalam pusat sumber atau sebahagiannya diterbitkan sebagai artikel sebagai sumbangan kepada "body of knowledge". 


Aku tak caya lah....


Cuba ko fikirkan ini. Agak "lucu" juga membaca kajian yang hanya dilakukan contohnya dgn analisis deskriptif atau inference yang sempoi2 dgn soal selidik ringkas dan sample yang terhad dan adakalanya secara convenience pulak, dikatakan signifikan utk dirujuk oleh kementerian itu dan ini serta pakar utk mengubah polisi itu dan ini. 


Aah bro... memang ler lucu....


So, tunjukkan aku satu sahaja artikel bertaraf ini yang telah mengubah mana-mana polisi dari ratusan ribu thesis dan artikel yang telah dihasilkan. Apa yang berlaku adalah pengikhtirafan yang ko perolehi selepas mendapat ijazah utk menjadi bakal seorang "pakar". 

Jadi jgn malukan diri ko dgn statement thesis ko boleh mengubah polisi itu dan ini sebab kajian ko tak menyeluruh dan belum sampai makam utk tujuan tersebut....jika benarpun ada impak.... maybe ko kupas dalam implikasi kajian... itupun ko jgn lebih2 tulis benda yang ko tak buat !!


Atas asas inilah aku berpendapat dan lebih cenderung kepada perkara berikut yang menjadikan kajian anda signifikan dilakukan. 


Pedia bro?


Aku berpendapat kajian ko signifikan dijalankan kerana ia memberi objektif asas menjalankan kajian iaitu "contribution to the body of knowledge" iaitu menambah pengetahuan dalam bidang tertentu dengan mencapai salah satu perkara berikut iaitu kajian ko:
  1. membina model / instrumen / alat / modul yang valid dan reliable 
  2. menguji keberkesanan model / instrumen / alat / modul dalam konteks baharu / dgn penambahan mediator atau moderator yang sebelumnya tidak dilakukan
  3. mengembangkan model / instrumen / alat / modul dengan penambahan variable baharu
  4. memperbaiki instrumen (soalselidik, inventori dll) dengan peningkatan reliability, validity
  5. memperbaiki instrumen (soalselidik, inventori dll) dengan peningkatan reliability, validity melalui penilaian semula dengan pendekatan lain spt Rasch Model atau menggunakan Factor Analysis bukan sekadar nilai alpha Cronbach saja
  6. memantapkan lagi metodologi kajian terdahulu dgn prosidur lebih komprehensif / mixed method
  7. melaksanakan triagulasi data, sample, method pada dapatan kajian kualitatif dengan menambah data baharu atau menganalisis menggunakan perisian spt ATLAS.ti
  8. memberi penjelasan lebih terperinci kepada sesuai isu dengan menjalankan kajian yang lebih mendalam
  9. menggabungkan beberapa teori / prinsip bagi mendapatkan hasil kajian yang komprehensif
  10. meneroka bidang baru / menguji variable baharu 
  11. memberikan alternatif kepada penyelesaian masalah semasa
  12. advancement kepada teori sedia ada bagi membina simulasi / produk yang lebih effective / effisyen
  13. Ko tambah ler sendiri....
Ko pilihlah mana2 di atas yang ko lakukan dan huraikan bagaimana ia memberi signifikan sehingga kajian ko penting untuk dilakukan....

Baru aku faham maksud ko....

Emmm.... memang ko ini slow sgt....

Cukuplah 12 perkara aku terfikir yang boleh menjadikan kajian ko penting dan signifikan untuk dilakukan. Alasan di atas lebih "logik" dan "munasabah" untuk merasionalkan signifikan kajian ko berbanding untuk membantu polisi makers kerana ianya bukan objektif utama keperluan membuat tesis dan hal tersebut hampir2 tak berlaku. Ingat, thesis ko apabila siap akan disimpan di dalam library dan pusat sumber untuk rujukan bagi kajian2 seterusnya.... 


Abis tak gunalah buat kajian cam tu....?


Sapa kata tak guna. Thesis tersebut memberi ko pengalaman dan pengetahuan membuat kajian secara sistematik. Thesis sebagai bukti ko ada pengetahuan dan sedang membina kepakaran. Keadaan ini berbeza jika ko diberikan geran bagi menyelidik sesuatu isu dan mencari jalan penyelesaiannya oleh pihak tertentu. Hal ini terjadi apabila ko telah ada kepakaran menjalankan kajian dan biasanya dilakukan secara kolaboratif dan berkumpulan. 

Jadi, selesaikan dahulu tesis  then ko akan menjadi policy maker pula....dan masa ko SURE ko tak pergi ke mana2 IPTA nak rujuk mana2 thesispun....cayalah....dan kalau ko pergipun IPTA, ko jumpa lecturer yang "pakar" utk buat kajian bersama, bukan pergi rujuk thesis pelajar master / Phd !!


Aisey..... logic gak tu..... jadi aku akan modify ler kesignifikan kajian aku bro....


Emmmm..... 


OT 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...