1. Penulisan metodologi kurang jelas
Kajian ini adalah kajian eksperimen bertujuan untuk menguji kesan faktor kaedah pengajaran terhadap pencapaian pelajar. Kumpulan eksperimen didedahkan kepada kaedah persembahan multimedia manakala kumpulan kawalan didedahkan kepada kaedah pengajaran konvensional. Kedua-dua kumpulan ini menduduki ujian pra dan ujian pasca.
Cadangan penulisan metodologi lebih jelas
Kajian ini adalah kajian eksperimen yang menggunakan reka bentuk ujian pra dan ujian pasca dengan kumpulan kawalan. Kajian ini menguji kesan faktor kaedah pengajaran (konvensional, multimedia) terhadap pencapaian pelajar dalam ujian sains. Kumpulan eksperimen di dedahkan kepada kaedah pengajaran konvensional dengan bantuan persembahan bahan multimedia manakala kumpulan kawalan hanya didedahkan kepada kaedah pengajaran konvensional. Kedua-dua kumpulan ini menduduki ujian pra dan
kemudiannya mengikuti sesi pengajaran 4 jam seminggu selama enam minggu. Selepas tempoh tersebut, kedua-dua kumpulan kemudiannya menduduki ujian pasca.
2. Penulisan teknik persampelan kurang jelas
Populasi kajian terdiri daripada pelajar Tingkatan Satu di 40 Maktab Rendah Sains MARA seluruh Malaysia. Pemilihan sampel menggunakan kaedah persampelan kluster iaitu pembahagian empat zon - Timur, Barat, Utara dan Selatan. Pemilihan sampel kajian adalah seramai 400 untuk tujuan kajian.
Cadangan penulisan teknik persampelan lebih jelas
Populasi kajian terdiri daripada pelajar Tingkatan Satu di 40 Maktab Rendah Sains MARA seluruh Malaysia iaitu seramai 5000 orang. Pemilihan sampel menggunakan kaedah persampelan kluster melalui pembahagian 10 buah MRSM bagi setiap empat zon - Timur, Barat, Utara dan Selatan. Kemudian seramai 10 pelajar dipilih dari setiap sekolah di setiap zon, menjadikan 400 pelajar yang mewakili empat zon. Pemilihan sampel kajian seramai 400 melebihi bilangan saiz sampel mengikut keperluan setelah merujuk jadual persampelan yang dicadangkan oleh Krejcie dan Morgan (1970) iaitu seramai 357 bagi populasi seramai 5000 orang. Pemilihan sampel menggunakan teknik kluster ini sesuai kerana semua pelajar Tingkatan Satu yang diterima masuk ke MRSM mempunyai ciri-ciri yang setara dari segi umur dan pencapaian akademik.
OT
No comments:
Post a Comment